Byronov život

Z Južnej Afriky na druhý koniec sveta vďaka GS Trophy.

Jazda po ľadovcoch od juhoafrickej džungle po Island – pre Byrona Coetseeho, víťaza medzinárodnej GS Trophy, jazdenie na GS otvára svet plný možností. Cieľ jeho ostatnej misie sa nachádza 11 500 kilometrov severne od jeho rodného Kapského mesta.

Každý, kto plánuje natáčať reklamu na nový R 1200 GS, si musí starostlivo vybrať dejisko – obzvlášť v týchto dňoch, kedy sa paparazzi môžu náhle objaviť na každom kroku. Pre filmársky štáb, ktorý kvôli svojej najnovšej úlohe cestoval na Island, bolo výhodou, že väčšina dobrodružných motorkárov ešte nemala na svojom radare najmenej obývanú krajinu v Európe. Vďaka tomu je Island perfektným miestom na natáčanie produktového videa.

+ Čítaj viac

Môj dom je tvoj dom.

Najprominentnejším jazdcom v kampani je Byron Coetsee, 24-ročný obyvateľ Kapského mesta, ktorého po obzvlášť dlhej ceste privítala Inga Birna Erlingsdóttirová, jazdkyňa GS z Islandu, ktorá pretekala v disciplíne knock-out žien a tiež spolupracuje na natáčaní najnovšieho produktového videa GS.

Hoci Inga a Byron žijú na opačných stranách Zeme, vďaka spoločným skúsenostiam z GS Trophy sa rýchlo spriatelili. Pred začiatkom filmovania sa Byron niekoľko dní venoval Inge, aby jej pomohol zlepšiť jej zručnosti v teréne. 

 

+ Čítaj viac

„Rád sa pozerám na to, ako si niekto cibrí svoje jazdecké zručnosti“, priznáva dlhovlasý Juhoafričan. On sám vyhral BMW Motorrad international GS Trophy v juhovýchodnej Ázii v marci 2016 po boku svojich tímových kolegov Charla Moolmana a Johna Harrisa. „Rozhodol som sa prísť o niečo skôr, aby som mohol trochu trénovať Ingu. Urobila enormný pokrok. Je na to radosť pozerať.“ To je presne to, čím sa komunita BMW Motorrad odlišuje: cítime potrebu navzájom sa podporovať a povzbudzovať. Odkedy Byron zvíťazil, je neustále ohromený tým, aká stabilná a ochotná pomáhať je celosvetová sieť jazdcov, ktorých zjednocuje láska ku GS.

+ Čítaj viac

„Pri zisku trofeje som mal šťastie, že som mohol jazdiť s niektorými z najlepších jazdcov na svete, ale nikdy som si ani len nepredstavoval, že by náklonnosť k týmto motocyklom mohla umožniť vznik komunity, ktorá sa pokrýva celý svet. Medzičasom som získal priateľov vo všetkých častiach sveta – môžem ísť doslova kamkoľvek a zvyčajne natrafím na niekoho, s kým sa môžem vydať na nočnú jazdu.“ Byron, Charl a John tiež spravili to isté po návšteve BMW Motorrad Days 2016 v nemeckom Garmisch-Partenkirchene. Táto trojica cestovala naprieč Nemeckom, Rakúskom, Švajčiarskom, Lichtenštajnskom, Talianskom a Českou republikou a po ceste stretávala svojich kolegov, rivalov z GS Trophy. To dokresľuje jeden z princípov sveta BMW Motorrad: nikdy nejazdíš sám.

+ Čítaj viac

Ako to všetko začalo

 

Byronova láska k dvojkolesovým vozidlám začala na miestnej motokrosovej dráhe. Zobral ho tam otec, keď mal Byron 7 rokov. Keď Byron objavil detskú motorku s obsahom motora 80 cm3, ktorá bola na predaj, uprosil svojho otca, aby mu ju kúpil. Otec mu sľúbil, že ak sa mu podarí prejsť dráhu s hlbokým pieskom a dokáže ovládať motorku bez toho, aby zložil nohu na zem, motorka bude jeho. Byronovi, ktorý bol už vtedy zapálený pre vec rovnako ako dnes, sa nejako podarilo zvládnuť túto úlohu – a o 2 dni neskôr prišiel jeho otec domov s malou motorkou na prívese. Zrodila sa celoživotná vášeň.

 

+ Čítaj viac

„Každý víkend som žobronil u otca, aby mi dovolil jazdiť a využil som každú príležitosť zajazdiť si na motorke – hoci aj v našej záhrade. Keď sme prerábali dom, využíval som kopu piesku ako odraz na skoky. “ Nasledovali prvé motokrosové preteky, kde bol celkom úspešný. Napriek tomu sa, na radu svojho otca, čoraz viac zaujímal o adventure motocykle.

+ Čítaj viac

„Keď som mal asi 14, posadil ma na svoj GS a nechal ma zajazdiť si na jednotke okolo bloku. Sadol si na sedadlo za mnou. Neuveriteľne dôveroval mojim jazdeckým schopnostiam. Posilnilo to moju sebadôveru. Dnes máme obaja vlastné GS a podnikáme spoločné výjazdy.“

+ Čítaj viac

Najprv túry, potom trofeje

Byron na nespočetných túrach krížom-krážom prebrázdil Južnú Afriku a Namíbiu. Stal sa z neho extrémne skúsený jazdec a keď vyhral regionálne a národné kvalifikačné preteky, súťažil za juhoafrický tím na medzinárodnom podujatí GS Trophy. Byron, Charl a John boli maximálne motivovaní a každý z nich chcel byť prvým Juhoafričanom, ktorý by domov priniesol trofej GS Trophy.

„Všetci sme si uvedomovali, že to nie je o nás ako jednotlivcoch. Mohli sme vyhrať, len ak sme ťahali za jeden povraz. Pred štartom pretekov Trophy sme veľa času strávili spoznávaním sa. Trénovali sme v Lesothe a úzko sme spolupracovali s žurnalistom Stefanom Boshoffom. V Thajsku sme všetci spoločne vstúpili do súťaže a vyšli sme z nej víťazne.“

+ Čítaj viac

Byron, rovnako ako väčšina účastníkov Trophy pred ním, rád zostal „súčasťou rodiny“ a tiež sa zúčastnil nasledujúcej GS Trophy. Jedným z výrazných momentov tohtoročnej Trophy pre neho bola aj skutočnosť, že po prvý raz bol súčasťou hry aj ženský tím. To bol z jeho pohľadu extrémne pozitívny krok pre BMW Motorrad. „Myslím, že je cool, že existujú ženy, ktoré sú rovnako zbláznené do motocyklov GS ako my. Je fantastické, že im firma BMW ponúka platformu pre ich rozvoj a týmto trafila do čierneho. Tým, že povolila ženskému tímu zúčastniť sa GS Trophy, dala jasne najavo, že existuje mnoho žien, ktoré majú svoje miesto v tejto 'rodine'. V oblasti, kde extrémne dominujú muži, je to cool.“

+ Čítaj viac

Tu a teraz

Posledných 12 mesiacov bolo pre softvérového inžiniera z Kapského mesta bohatých na udalosti: sotva absolvoval regionálne a národné kvalifikačné preteky so svojim modelom R 1200 GS, ročník 2009, už bol súčasťou víťazného tímu na medzinárodných pretekoch v juhovýchodnej Ázii – a krátko nato sa vybral jazdiť s novým GS na Island. Odkedy Byron po prvý raz sadol na najnovšiu verziu, bol presvedčený, že najlepší motocykel na svete sa stal ešte lepším motocyklom.

„GS bol vždy legendárny motocykel, ale za posledných päť rokov prešiel masívnym vývojom – od uvedenia vodného chladenia až po túto najnovšiu verziu, ktorú mám práve teraz a na ktorej sa, úprimne povedané, jazdí ako na ťažkom motokrosovom stroji – jednoducho báječne. To, čo vývojári BMW spravili s týmto novým GS, je naozaj neuveriteľné.“

 

+ Čítaj viac

 

Byron taktiež považuje ohromujúce scenérie Islandu s lávovými poliami, vodopádmi, ľadovcami a gejzírmi za úžasnú destináciu pre fanúšikov GS, ale verí že je Južná Afrika – čo sa týka dobrodružných túr – neporaziteľná vďaka svojej mimoriadnej rozmanitosti. „Štrk, tvrdé enduro, spevnené trate – v Južnej Afrike je jednoducho všetko, od pieskových dún v Atlantise po hory v oblasti Franschhoek, kde môžete za jeden deň prejsť až 13 priesmykov! Navyše si príde na svoje každý, kto uprednostňuje jazdu po nespevnených cestách.“

 

+ Čítaj viac
Nemám veľa voľného času – to je pravda. Keď nejazdím, myslím na jazdenie – som viacmenej posadnutý.

Byron Coetsee

Keď Byron nesedí na svojom motocykli, vyvíja a realizuje aplikácie. Je veľmi zaneprázdnený a ako sám hovorí, má bizarnú vášeň pre vodičské preukazy – na pozemné, vodné a lietajúce stroje. Chcem sa vedieť dostať na ktorékoľvek miesto na tejto Zemi. Preto mám osvedčenie na potápanie, vodičský preukaz aj licenciu pilota. Keď získam kapitánsky preukaz na lode, ďalší bude vodičský preukaz na nákladné autá.

+ Čítaj viac
Viac príbehov, ktoré by vás mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.