Rýchla Švédka.

Eva Håkanssonová je držiteľkou rýchlostného rekordu, ktorý vytvorila na svojom vlastnoručne skonštruovanom stroji Streamliner.

Rýchle môže byť aj čisté – Eva Håkanssonová je o tom presvedčená. Strojná inžinierka s doktorátom chce dokázať svetu, že elektrické vozidlá šetrné k životnému prostrediu sú rýchle a zábavné a že strojné inžinierstvo ako profesia je pre ženy vynikajúcou voľbou. Na cestách s najrýchlejšou motorkárkou na svete, ktorá na svojom vlastnoručne skonštruovanom stroji "KillaJoule" Streamliner vytvorila nový svetový rekord s hodnotou 434 km/h.

Na vine sú gény

Eva Håkanssonová zbožňuje konštruovanie úplne nových vozidiel a pretekanie na nich. Dôvodom sú pravdepodobne jej gény. Pretože Eva vyrastala vo svojom rodnom Švédsku s otcom, ktorý sa po večeroch vŕtal v motorkách a cez víkendy sa zúčastňoval na pretekoch. Jeho mechanik: jej mama. Logický dôsledok: Eva bola už odmalička na pretekárskej trati.

+ Čítaj viac

"Môj otec bol inžinier a motocyklový šampión. V podstate som zdedila jeho lásku k vede a motorkám", hovorí 35-ročná Švédka, ktorá dnes žije v USA. "V jeho motocyklovej dielni som prakticky vyrastala a vždy ma nabádal, aby som si zašpinila ruky. Trval na tom, aby som pracovala na svojom vlastnom aute a motorke. V roku 2007 sme spoločne prestavali klasickú motorku na elektrickú. Tam sa začala moja láska k elektrickým vozidlám."

+ Čítaj viac
Elektrické vozidlo je ako čokoláda bez kalórií.

Eva Håkansson

Kompletne nabité

Motorka, ktorú so svojím otcom skonštruovala, sa volala "ElectroCat". V januári 2008 sa stala prvou zaregistrovanou elektrickou motorkou vo Švédsku. Onedlho potom bola Eva pozvaná, aby vo švédskom parlamente predstavila svoj ElectroCat a ako hlavný rečník porozprávala o výhodách elektrických vozidiel.

+ Čítaj viac

"Bolo to pravdepodobne po prvýkrát, čo bola v budove parlamentu prítomná motorka. Tajná služba bola najprv trochu skeptická, až kým jej pracovníci nezistili, že v motorke sa nenachádza žiadne palivo. Motorka sa našťastie tesne zmestila do výťahu. Noc predtým sme ju do budovy parlamentu priniesli cez zadné dvere. Cítila som sa ako vo filme s Jamesom Bondom."

+ Čítaj viac
V roku 2008 vydala Eva svoju prvú knihu: "Hybridbilen – framtiden är redan här". Pre tých, ktorí veľmi švédčinu neovládajú: "Hybridné vozidlo – budúcnosť sa už začala". Podobne ako Eva, aj jej kniha predbehla dobu. Pri hľadaní informácií natrafila na najrýchlejšie elektrické vozidlo na svete – "KillaCycle", drag racing motorku. Kontaktovala jej majiteľa, Billa Dubea, aby si jej dovolil použiť fotku tohto vozidla v jej knihe.
Osudové stretnutie. V lete roku 2009 sa Eva Håkanssonová a Bill Dube zosobášili. "Bola to asi tá najbláznivejšia svadba dekády, ale bola absolútne perfektná. V duchu hesla "Pri strete anódy a katódy môžu lietať iskry" sme si vymenili svadobné prstene vyrobené z nevodivého keramického materiálu. Svadobnou kaplnkou bol prototyp elektrickej dodávky. Ja som jazdila na ElectroCat, Bill na elektrickej motorke."
+ Čítaj viac

Rýchle a ekologické

Po ich svadbe veci pokračovali maximálnou rýchlosťou. Eva jazdila na Dubeovej motorke KillaCycle a vytvorila nové rekordy v pretekoch dragracing na štvrť míle. Tento pár však prišiel k spoločnému záveru, že pokiaľ majú svojou vášňou pre elektrické vozidlá nakaziť aj ďalších ľudí, tak je potrebný iný prístup. Cieľ bol jasný: Eva Håkanssonová sa chcela stať najrýchlejšou motorkárkou na svete.
"Keďže sme nikdy predtým sami neskonštruovali motorku Streamliner, boli sme spočiatku úplne naivní", spomína Eva s úsmevom. "Mysleli sme si, že šesť mesiacov a 10 000 dolárov bude stačiť. Napokon to trvalo desaťkrát dlhšie a do projektu sme museli investovať desaťkrát toľko peňazí. Ale naozaj to stálo za to. KillaJoule Streamliner prekonal naše najbujnejšie fantázie."
+ Čítaj viac

Roky boli charakteristické prácou, prácou a ešte raz prácou. Pár pracoval na plný úväzok a popri tom sa aj študovalo. Počas voľných večerov a cez víkendy konštruovali, prerábali, nastavovali a pripravovali KillaJoule. Okrem to sa zúčastňovali aj na pretekoch, kde propagovali ekologické výhody motoriek s batériovým pohonom.

+ Čítaj viac

Obaja sú inžinieri – a tak premeny a modernizácie batériovej technológie pokračovali rýchlo. Bol namontovaný postranný vozík a pri hnacom mechanizme boli zastarané motory na jednosmerný prúd vymenené za modernejšie motory na striedavý prúd. Najrýchlejšia motorkárka na svete? V tej dobe takmer nesplniteľný cieľ.

+ Čítaj viac

"Mám túto nepotlačiteľnú vôľu skúšať veci, o ktoré sa predtým ešte nikto nikdy nepokúsil", vysvetľuje Eva. "Je pre mňa zábavné, keď môžem prekračovať hranice technológie a otestovať si svoje schopnosti až na doraz. Vždy chcem byť vo všetkom najlepšia. Pre splnenie cieľa, ktorý sme si stanovili, je nutné pracovať každý deň. Človek to musí chcieť tak veľmi, že sa nevzdá. Konštruovanie si užívam viac ako jazdenie a to je dôležité, keďže 360 dní v roku strávim v dielni a len päť dní na pretekárskej trati.

+ Čítaj viac

Honba za rekordmi

V roku 2014 vytvorila Eva Håkanssonová v Bonneville nový oficiálny rýchlostný rekord v kategórii motorkárok s hodnotou 240,726 míľ za hodinu (387,411 km/h). O dva týždne neskôr sa vrátila do Bonneville a dôkladne zanalyzovala dáta zaznamenané v motorke. Z nich vyplynulo, že motorka by mohla teoreticky dosiahnuť rýchlosť 265 míľ za hodinu (426 km/h) – dosť na to, aby bola dosiahnutá rýchlosť len o jednu míľu za hodinu nižšia ako v prípade existujúceho neoficiálneho rekordu dosiahnutého na benzínom poháňanej motorke na letisku vo Veľkej Británii.
"Vrátila som späť na pretekársku trať a rozhodla som sa, že z toho stroja vyžmýkam všetko", spomína Eva. "Tachometer napokon ukázal rýchlosť 259 míľ za hodinu, no vedela som, že ide o príliš pesimistickú hodnotu. Predná pneumatika sa totiž so zvyšujúcou sa rýchlosťou zväčšuje a skresľuje hodnotu zobrazovanú na tachometri. Nebola som si však istá, aký rozdiel to urobilo. Až keď mi ľudia, ktorý merali čas, cez vysielačku povedali, že sme sa pohybovali rýchlosťou 270,224 míľ za hodinu (434,883 km/h), stala som sa najrýchlejšou motorkárkou na svete. A hodnota 300 míľ za hodinu (483 km/h) je teraz už príliš blízko na to, aby som prestala."
+ Čítaj viac

Plnou parou vpred k čistej budúcnosti

V auguste bude Eva so strojom KillaJoule znovu testovať svoje limity pri rýchlostných skúškach na Lake Bonneville – s nádejou, že prekoná ďalší rekord. Svoju stratégiu - prostredníctvom rýchlosti jasne ukázať potenciál batériových pohonov - nazýva "skrytý ekoaktivizmus". A keď popritom môže navyše ukázať, že ženy môžu byť výnimočné konštruktérky, tak je to pre ňu splnením ďalšej misie. Je hrdá, že kráča v šľapajách svojho otca, ktorému vďačí za svoje znalosti a zručnosti. "Keď sa stretnem so zložitým konštruktérskym problémom, zavolám mu a on má pre mňa vždy pripravené riešenie. Naučila som sa od neho neskutočne veľa. On je v prvom rade dôvodom toho, že sa mi poradilo vytvoriť rekordy na vozidle, ktoré som skonštruovala vlastnými rukami."

+ Čítaj viac
Viac príbehov, ktoré by ťa mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.