Ľadová vášeň.

Rozhovor s držiteľom Guinnessovského svetového rekordu, Robertom Gullom.

Keď sa vo Švédsku objaví ľad a sneh, Robert Gull ide vyskočiť z kože – rovnako ako jeho myšlienky. Robert upravuje svoje vlastné motocykle rak, aby sa pred ním mal na pozore sneh aj ľad. Firma BMW Motorrad sa stretla s držiteľom Guinnessovského svetového rekordu, ktorý prešiel na zadnom kolese pri rýchlosti 200 km/h po ľade, aby s ním urobila rozhovor.

Prečo si si vybral BMW RR pre svoj pokus o Guinnessovský svetový rekord?

V roku 2014 som dosiahol Guinnessovský svetový rekord pre „najrýchlejšiu jazdu na motocykli na zadnom kolese na ľade“ s rýchlosťou 183,3 km/h na 100 metroch na motocykli Honda. Z dôvodu pravidiel a regulácií a množstva papierov, ktoré boli požadované, som nemal v úmysle pokúsiť sa o jeho prekonanie. Ale potom vo februári 2015 prekonal Ryan Suchanek z USA môj rekord.

Hneď mi bolo jasné, že na opätovné získanie rekordu budem potrebovať továrenskú motorku s najlepším možným výkonom, aby som dosiahol ešte vyššiu rýchlosť. Našťastie ma môj sponzor Northbike dal dokopy s BMW Švédsko. Obe spoločnosti mi pomohli získať späť môj svetový rekord. Výsledok: 206,09 km/h na 100 metroch – na jednom kolese!

+ Čítaj viac

Aký to bol pocit opäť získať Guinnessovský svetový rekord?

Predovšetkým bol super pocit, že som bol prvým človekom, ktorý jazdil na ľade rýchlejšie ako 200 km/h – a to len na zadnom kolese. Druhý raz to bolo ešte špeciálnejšie, pretože sme na prvý raz nedosiahli zápis do Guinnessovej knihy rekordov, ale sme to dosiahli teraz v edícii 2016. Tá tvrdá práca stála za to. Je mi jasné, že sa budú ľudia pokúšať prekonať môj rekord a ja im prajem len to najlepšie. Bez súťaženia by sme neboli čoraz rýchlejší a rýchlejší. A nehecovali by sme sa navzájom k čoraz vyšším rýchlostiam. Teraz musí kritérium nastaviť iný jazdec. Potom uvidíme, či ho niekedy opäť prekonám. Jedno viem: je to možné.

+ Čítaj viac

Čo hovoríš na S 1000 XR po tom, ako si dosiahol rekord na RR?

Som celkom fascinovaným BMW S 1000 XR. Spolu s mojím otcom sme vymysleli plán s názvom 'Faroson'. Je to švédske slovo, ktoré znamená niečo ako 'otec a syn'. Alebo v doslovnom preklade 'nebezpečná zóna'. Môj otec sa vždy chcel vydať na diaľkový výjazd do Ruska alebo na Route 66. Chcel by som ísť na taký výjazd s ním. Sme veľmi dobrí priatelia a máme veľa spoločných spomienok. Myslím, že človek nedokáže nazbierať dostatok spomienok a preto by mi takýto výjazd dal viac zážitkov, na ktoré môžem spomínať, keď budem starší. Na takéto podujatie by bol S 1000 XR alebo možno R 1200 GS isto ten ideálny motocykel.

+ Čítaj viac

Kde a ako si vyrastal?

Vyrastal som v malom meste Tyresö na periférii Štokholmu. Moja mama a otec majú ešte stále šťastné manželstvo a ja mám sestru, ktorá je odo mňa o 3 roky staršia. V súčasnosti žijem na dvoch miestach: s mojou priateľkou v Södertälje, kde pracujem ako mechanik pre Scaniu a s mojimi rodičmi. Majú motocyklovú dielňu so všetkými tými zábavnými 'hračkami'. Preto sa tam väčšinou cez víkendy trochu hrávam.

+ Čítaj viac

Ako si sa stal takým dobrým vodičom?

Môj otec, Anders Gull, vždy miloval motocykle. Keď bol mladší, bol švédskym šampiónom v motokrose. V roku 1996 začal importovať minimotorky do Švédska. Prirodzene som jednu chcel vyskúšať. Doteraz si pamätám, ako mi vyrobil podperu pre jazdu na zadnom kolese, aby som mohol jazdiť na zadnom ako on!

+ Čítaj viac
Dosiahol som 206,09 km/h na 100 metroch – na motorke!

Robert Gull

Na ktorých pretekoch si jazdil?
Jazdil som vo väčšine kategórií, ktoré existujú pre moderné športové motocykle. Moje najlepšie obdobie bolo v kategórii Grand Prix 125 cm3, keď som sa stal švédskym šampiónom v rokoch 2007 a 2008. Celú sezónu som jazdil na Red Bull MotoGP Rookies Cup, kde som viackrát stál na pódiu a dosiahol som početné dobré výsledky. V tom istom roku som sa na divokú kartu objavil na pretekoch MotoGP v kategórii 125 cm3.
Keď sme sa potom po roku 2008 rozhodli pre upgrade na väčšie motocykle, prešiel som priamo na triedu 1000 cm3. Viacmenej som bojoval s prechodom z dvojtaktu na štvortakt. V roku 2011 som mal navyše vážnu nehodu, po ktorej som niekoľko mesiacov strávil na invalidnom vozíku. Počas tejto doby som však skutočne zistil, čo všetko pre mňa znamenajú motocykle a pretekanie.
Aké motocykle a autá máš doma?
Všetky moje peniaze som minul na výrobu vecí, s ktorými sa môžem zabávať. Preto som musel presedlať na lacné autá. Toto je vedomé rozhodnutie, pretože by som peniaze radšej minul na motorky. Z toho dôvodu jazdím na Audi A3 – z roku 1997. Stálo ma 500 eur. Keďže je spojka na tom skutočne zle, v zálohe mám VW Manhattan z roku 1990. Získal som ho za 170 eur. Lepšie 'hračky' sú v garáži – nie príliš exkluzívne kúsky, ale dosť dobré na to, aby som si na nich užil zábavu. Mám KTM 450 SMR Supermoto, KTM 450 SXF a Yamahu 450 YZF na motokros a pretekársky motocykel Honda CBR600.
Motocykel RR, s ktorým si dosiahol rekord, si vyskúšal v rôznych situáciách – aký je, čo sa týka technických požiadaviek?
Vždy som bol technicky zdatný, ale lídrom bol môj otec. Keďže všetko zvyčajne robíme spoločne, veľa sa od neho učím. Mám množstvo nápadov a hovorím mu o nich. On chvíľu premýšľa a potom nájde spôsob, ako implementovať tieto nápady. Naša cesta k realizácii je výmena nápadov.
+ Čítaj viac
A odkiaľ prichádzajú nápady?
Nápady dostávam často v noci, keď ležím v posteli a nemôžem zaspať, pretože rezonujú v mojej hlave. Super nápady dostávam často takýmto spôsobom. A prvou osobou, ktorej o nich poviem, je môj otec. Zvyčajne sa zasmeje a povie mi, že to, na čo som prišiel, je nemožné. Potom si to nechá niekoľko dní uležať v hlave a zvyčajne nájde riešenie.
Podporuješ aj nejaké projekty iných ľudí?
Snažím sa pomáhať mladým pretekárom zo Švédska. Ich rodičia si často odo mňa pýtajú radu. Som rád, že chcú, aby som im pomohol – a ja im pomáham rád.
Chcel by si sa živiť jazdením na motocykli?
Existovala by takáto možnosť, ale priveľmi by to pripomínalo prácu. Nechcem sa pozerať na motocyklistiku ako na prácu. Keď som na mojej motorke, chcem len jednoducho byť šťastný. A zažívať momenty, na ktoré neskôr budem spomínať. Mám 'skutočnú' prácu ako mechanik v Scanii.
+ Čítaj viac

Prečo sú, podľa tvojho názoru, ľudia zo Švédska takí kreatívni výrobcovia a dizajnéri motocyklov?

Ak myslíte kreatívne, žijete kreatívne. Verím, že máme schopnosť vidieť produkt predtým, ako je hotový konštrukčný výkres. Vieme si to predstaviť a potom navrhnúť v našich hlavách. Ale prečo presne sme my Švédi takí dobrí, je ťažké povedať.

Bol si niekedy v kontakte s krajanom Olom Stenegärdom?

Nie, nikdy som s Olom Stenegärdom nebol v kontakte. Ale prirodzene, počul som o ňom a viem, že robí úžasné veci v konštrukčnom tíme a vytvára fantastické motorky pre BMW.

+ Čítaj viac

Ako vytváraš videá pre tvoj YouTube kanál?

Všetko natáča moja rodina a moji priatelia. Pracujem s full HD palubnými kamerami a tiež s dronom. Táto hračka patrí môjmu otcovi – a preto keď som s ním, mám len zábery zo vzduchu.

Kto sú tvoji motorkárski hrdinovia – a prečo?

Môj otec a Valentino Rossi. Znie to čudne, keď porovnávam ich dvoch, ale keď vidím nadšenie môjho otca pre motocykle, je to ako pozerať sa na Rossiho jazdu. Nechajú sa viesť svojim srdcom, nie hlavou. Môj otec bol a je mojim najlepším priateľom a podporovateľom a mojim hlavným zdrojom inšpirácie. Keď som mal 9, išiel som na školskú párty v motorkárskom oblečení a vyzeral som presne ako môj otec. Témou párty bolo „Obleč sa ako tvoj idol“.

+ Čítaj viac
Viac príbehov, ktoré by ťa mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.