90 rokov BMW Motorrad.

Teraz je rad na nás, aby sme sa poďakovali.

Firma BMW Motorrad má 90 rokov – to je skutočne dôvod na oslavu. Ale nie všetky zásluhy patria nám. Nedokázali by sme to dotiahnuť až sem bez všetkých priateľov BMW Motorrad, ktorí zostali voči nám lojálni po celé roky vášnivo reprezentovali značku BMW. V tomto webovom špeciáli môžeš opäť prežiť 90 rokov vášne, 90 rokov inovácie a 90 rokov progresu. Uži si to!

20. roky

Základy sú položené.

Prejsť k webovému špeciálu

Max Friz – vynálezca motora s protibežnými piestami.

Max Friz – vynálezca motora s protibežnými piestami.

2. január 1917 je míľnikom v genéze prvého motocykla BMW. V ten deň sa 33-ročný inžinier Max Friz pripojil k BMW. Krajan zo Švábska práve dal výpoveď v predchádzajúcej práci po hádkach s bývalým šéfom Paulom Daimlerom v Štutgarte. Ako sa ukázalo, bola to šťastná zhoda náhod pre BMW.

Versaillská zmluva podpísaná 28. júna 1919 zakazovala Nemecku výrobu lietadiel a leteckých motorov. Budúcnosť BMW vyzerala neisto, jemne povedané. Ale Max Friz sa, teraz ako vedúci konštrukcie v BMW, chopil príležitosti a preorientoval všetok svoj záujem na motocykle. V decembri 1922, necelé 4 týždne po tom, ako Friz získal funkciu, dokončil výkres prvého motocykla BMW v plnej mierke. Stredobodom stroja je motor novej konštrukcie: motor BMW s protibežnými piestami.

+ Čítaj viac

30. roky

Firma BMW spôsobila senzáciu na európskych pretekárskych okruhoch.

Prejsť k webovému špeciálu

40. roky

Napredovanie s pionierskym duchom.

Prejsť k webovému špeciálu

Návrat na scénu vďaka R 24

V Mníchove bol na základe predvojnovej motorky navrhnutý prvý povojnový motocykel BMW. Spoločnosť začala odznova – hoci tvrdo a náročne – pomocou strojárskeho náradia požičaného od iných spoločností. Povolenie na výrobu vydané Spojeneckými silami umožňovalo spoločnosti vyrábať len jednovalcové motocykle, ktorých obsah motora neprekročil 250 cm3. Projekty boli hotové v lete 1948, ale prvý motocykel BMW R 24 vyšiel z linky až krátko pred Vianocami toho roku. Mal motor s obsahom 247 cm3 a výkonom 12 koní. Spoločnosť BMW Motorrad nasledujúci rok vyrobila takmer 10 000 kusov. Toto číslo narástlo o rok neskôr na 17 000.

Rám starého motocykla R 23 teraz dostal moderný jednovalcový motor s odstredivo ovládaným predstihom zapaľovania. Ďalšou novou vlastnosťou je štvorrýchlostná prevodovka s rohatkovým radiacim pedálom. Spoločnosť BMW vďaka R 24 dosiahla veľmi úspešný návrat a motorka rýchlo získala špeciálne pocty: kolóna nemeckého prezidenta Theodora Heussa bola flotilou pozostávajúcou z motocyklov R24.

+ Čítaj viac

50. roky

R 68 – 100-míľový pretekár.

Prejsť k webovému špeciálu

60. roky

Motocykle BMW po celom svete.

Prejsť k webovému špeciálu

70. roky

Inovácia: kompletná kapotáž

Prejsť k webovému špeciálu

Zrodený v aerodynamickom tuneli: motocykel R100 RS.

Zrodený v aerodynamickom tuneli: motocykel R100 RS.

R 100 RS bol prvým motocyklom výroby BMW so štandardnou kompletnou kapotážou vyvinutou v aerodynamickom tuneli. Primárnym účelom kapotáže bolo zlepšenie aerodynamiky a súčasná ochrana jazdca pred vetrom a zlým počasím. Okrem toho bol R 100 RS prvým motocyklom BMW s 1-litrovým objemom valca. Motocykel vďaka maximálke 200 km/h taktiež exceloval, čo sa týka rýchlosti. Na rozdiel od konkurenčných strojov mohol jazdec na R 100 RS sedieť v uvoľnenej vzpriamenej polohe za kapotážou, dokonca i pri vysokých rýchlostiach. Pre BMW tento model reprezentuje narodenie športového turistického motocykla.

+ Čítaj viac

80. roky

Nový segment: turistické enduro.

Nový segment: turistické enduro.

Po vstupe na trh terénnych pretekov spoločnosť BMW upravila úspešný terénny stroj a v roku 1980 predstavila sériový duálny športový motocykel: BMW R 80 G/S. G znamená „Gelände“ (= terén), S znamená „Strasse“ (= cesta). Obzvlášť jedna vlastnosť spôsobila senzáciu: BMW monolever, prvé jednoramenné zadné rameno, so zadným kolesom namontovaným na jednej strane. Tento model položil základ pre nový segment veľkých, komfortných dobrodružných turistických motoriek, ktoré sú až dodnes základným kameňom motocyklového biznisu BMW.

Na začiatku osemdesiatych rokov BMW vyslala boxera. Do púšte. aby bolo jasné. BMW vyhrala najťažšiu rally na svete vďaka Francúzovi Hubertovi Auriolovi s prezývkou „Afričan“ a jeho navigačnému talentu. Auriol tento úspech zopakoval v roku 1983. V rokoch 1984 a 1985 Belgičan Gaston Rahier pridal svoje meno do zoznamu víťazov jazdiacich na BMW.

+ Čítaj viac

Zrod nového segmentu.

Prejsť k webovému špeciálu

90. roky

BMW Motorrad: pôsobivé inovácie.

Prejsť k webovému špeciálu

Po roku 2000

Návrat na pretekárske okruhy.

Prejsť k webovému špeciálu

Dnes

Viac príbehov, ktoré by ťa mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.