Z Indie naspäť v Bavorsku.

Rozhovor s Edgarom Heinrichom, šéfdizajnérom BMW Motorrad.

Po krátkej úlohe v Indii sa Edgar Heinrich vrátil do Mníchova, aby viedol dizajnérsky tím BMW Motorrad. Bol to šťastný návrat pre motocyklového nadšenca, ktorý začal svoju kariéru v BMW v roku 1986. Bol priekopníkom dizajnu mnohých motocyklov BMW: motorka na rally Paríž-Dakar, K 1200 S a R, HP2 Enduro, R 1150 GS, R 1200 GS a najaktuálnejšie S 1000 RR.

Pred obdobím u indického výrobcu automobilov Bajaj sa tiež zúčastnil návrhu turistických motoriek K 1600 GT a GTL, ako aj maxiskútrov C 600 Sport a C 650 GT. Všetky z nich boli úspešnými produktami, ktoré rozšírili obzory na tomto zavedenom trhovom segmente a pritiahli ku značke mnohých nových zákazníkov. V exkluzívnom rozhovore s BMW Motorrad rozpráva Edgar Heinrich o svojej vášni pre dizajn, zberateľstvo a obnovovanie motocyklov všetkých druhov.

Motocykel R 1200 GS bol navrhnutý, keď si odchádzal do Indie. Bol dokončený približne v čase tvojho návratu. A teraz si sa zúčastnil odhalenia novej motorky. Si šťastný z výsledku?
Áno, bol som veľmi šťastný, ale nie prekvapený. Bol som skutočne poctený odozvou médií, keď sme ju uviedli na Intermote. Získala toľko pozitívnych hodnotení v tlači. Ani jedna negatívna recenzia. Zdalo sa, že sa motorka páči každému. Nemohol som si priať krajšie uvítanie po návrate k BMW.
+ Čítaj viac
Nie je zvláštne pracovať s takým náskokom pred „skutočným svetom“? A predpovedať a definovať trendy budúcnosti?
Zakrivenie časopriestoru je súčasťou dizajnu. Je to, akoby si pracoval v inom svete, vo svete budúcnosti. Pritom však musíš zostať v realite a pracovať tu a teraz. Často to vyzerá, že prejde veľmi dlhý čas, kým sa predstaví nový motocykel. Ale keď sa tvoje „dieťa“ konečne ukáže a ty vidíš, ako ľudia na ňom jazdia po uliciach, je to ten najlepší pocit na svete. Dizajnéri skutočne vedú určitý druh paralelného života. A nikdy nie sme spokojní. Keď sa motorka uvádza na trh, my už rozmýšľame o tom, ako by sme vylepšili nasledujúci model.
+ Čítaj viac

Aké to bolo s GS? Aké ťažké je zlepšovať dizajn bez toho, aby si tradíciu vytrhol aj s koreňmi?

Nové návrhy často predstavujú bilancovanie. Nechceš si znepriateliť existujúcich majiteľov GS. Ale ako dizajnér chceš vždy vytvoriť niečo nové. Zmena takého úspešného dizajnu môže byť tak trochu desivá. Ako ďaleko zachádzaš? Ako ďaleko musíš zájsť? Dobré na tom je, že mnohí ľudia z tímu – vrátane mňa – sú jazdci GS a už žijú životným štýlom GS. Takže vieme, čo chceme od GS. S novým R 1200 GS to fungovalo perfektne. Bolo veľmi dôležité vytvoriť autentický GS. Taký, ktorý bude verný svojim koreňom, sa klasickým vzhľadom a dizajnom, ale s novou a dynamickou interpretáciou.

+ Čítaj viac
A čo nové segmenty ako Urban Mobility (mestská mobilita)?
Je veľmi osviežujúce, byť teraz súčasťou tohto nového segmentu. Skutočne vzrušujúce je, že môžeme do tohto segmentu priniesť našu vlastnú interpretáciu. Je super spraviť vyhlásenie o dizajne. Ako sme to spravili pri C 600 Sport a C 650 GT. Bol pre mňa úžasný zážitok prezentovať elektrický skúter C evolution žurnalistom a VIP hosťom počas minulého leta. Keď bol prototyp odhalený a uskutočňovali sa testovacie jazdy, bol som v Londýne. Ako sa očakávalo, oba si počínali neskutočne, po technickej aj po dizajnovej stránke.
+ Čítaj viac
Prácu na ktorých motorkách BMW si si obzvlášť užil za posledné roky?
Každá motorka BMW je špeciálna a vytvárať ich je zábava. Milujem prácu na motorkách pre Dakar, pravdepodobne preto, lebo mojou vášňou je jazda v teréne a pretekanie. A tiež sú esenciou toho, čo pre mňa znamená GS, duálny šport. Jedným z najzaujímavejších motocyklov, ktoré som vytvoril, bol K 1200 R. Definitívne žiadna logická alebo zrejmá voľba. A určite nie ‘typické’ BMW toho času. Ale vytvorili sme ho, hoci bol trochu nekonvenčný – a mne sa páčil.
+ Čítaj viac
Motocykle tvoria tiež veľkú časť tvojho voľného času. Je to pre teba vzrušujúce babrať sa so starými motorkami?
Nepochybne. Rád obnovujem motorky, rozoberám ich a prestavujem na niečo odlišné – dokonca aj staré mašiny BMW. To tu nie je veľmi populárne, pretože väčšina ľudí si myslí, že by staré motorky mali zostať v pôvodnom stave, ale ja som prerobil a upravil všetky moje staré BMW. Jediná motorka, ktorú som obnovil do pôvodného stavu, bola moja Honda CB 500, ikonická motorka z čias mojej mladosti. Mám aj motorku BMW 51/3 z roku 1954, ktorú som skonvertoval. Bola inšpiráciou pre koncept Lo Rider. Nájsť motorku, pretvoriť ju a dokonca zmeniť jej interpretáciu – presne ako to robia upravovatelia – je super vec. Skutočne ma to baví. Dokonca aj moja 58-ročná motorka BMW, ktorú používam na všedné jazdenie, bola vždy spoľahlivá.
+ Čítaj viac

Takže čo máš momentálne v garáži?

Práve teraz je v mojej garáži 16 motoriek. Vrátanie niekoľkých obnovených klasík. Môže mať chlap niekedy dosť motoriek? Mám HP2, R 51/3, R 24, R 100 GS model Paríž-Dakar, niekoľko strojov Ducati, starú mašinu Matchless a Enfield z môjho pôsobenia v Indii, ktorá bola scrambler-izovaná. Je tam aj mašina '61 Vespa, veľmi cool a úplne originálna. Mám dokonca aj Gas Gas, na ktorom som jazdieval trial. Mám aj CB 650, CB550 a Hondu Dominator.

+ Čítaj viac
Pomohli ti konštruktérske vedomosti v tvojej kariére dizajnéra?
Keď som bol dieťa fušoval som okolo mojej motorky a upravoval som ju. Nemohol som si dovoliť ísť do servisu. To bol najlepší spôsob, ako sa všetko naučiť. Vždy som sa rád babral s motorkami a nepochybne mi to pomohlo. Teraz sa môžem rozprávať s konštruktérmi a oni vedia, že im rozumiem a rešpektujem ich. Takto môžeme spoločne prijímať rozhodnutia založené na faktoch. Motocykle sú veľmi komplexné. Takmer všetky ich technické komponenty sú zvonka viditeľné. Preto tiež musíme chápať a navrhovať produkt z technologického hľadiska.
+ Čítaj viac
Tiež musíme chápať a navrhovať produkt z technologického hľadiska.

Edgar Heinrich, šéfdizajnér BMW Motorrad

Pred akými budúcimi výzvami stojí značka?
Na trhu je množstvo motoriek, jasný znak týchto čias. Ale globálne musíte vytŕčať z davu. Potrebujeme silné, evokujúce motorky, ktoré fungujú perfektne a vždy poskytujú niečo málo naviac.
Ďalšie vzrušujúce výzvy zahŕňajú nové predpisy pre reguláciu a potrebu zelenších, ekologickejších riešení mobility. Tu môžu hrať významnú rolu dvojkolesové vozidlá. V BMW Motorrad chceme prispieť svojim dielom a dodať inovatívne riešenia.
Edgar, vďaka za rozhovor.
+ Čítaj viac
Viac príbehov, ktoré by ťa mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.