Na klasickej vlne na pretekárskom okruhu Fudži.

Štýl sedemdesiatych rokov sa vracia na pretekársku trať.

R nineT Racer oživuje začiatky supermotoriek. Model BMW R 90 S a jeho pôsobivé výkony na dráhe Daytona a na Ostrove Man v roku 1976 sú nezabudnuteľné. Pri spomienke na pretekársku scénu sedemdesiatych rokov nám ihneď napadne Japonsko, kde bol vynájdený moderný motocykel a kde sa práve odohráva pôsobivé znovuzrodenie.  

Vzduch nad pretekárskym okruhom Fudži je chladný a čistý. V diaľke sa pôsobivo vypína najvyššia hora Japonska, menovec pretekárskeho okruhu. Posvätná národná sopka je zahalená v oblakoch a až po chvíli trpezlivosti sa ukáže jej zasnežený vrchol. Na tomto mieste už dávno predtým pretekal japonský jazdec Hideo Kanaya na svojich prvých majstrovstvách sveta motocyklov a na Veľkej cene Japonska si vyjazdil prekvapujúce tretie miesto. Toto ráno, o takmer 42 rokov neskôr, sa preteky na okruhu Fudži pomaly obnovujú.  

+ Čítaj viac

Symbióza zábavy, rýchlosti a štýlu.

Amatérska jazdkyňa Joy Lewis vyťahuje svoju motorku R nineT Racer z dodávky. Nový model z rodiny R nineT je neklamný návrat k počiatkom športových motocyklov sedemdesiatych rokov. „Toto desaťročie bolo v histórii pretekárskych motoriek nesmierne dôležité. Pripravilo scénu pre to, čím sa preteky dnes vyznačujú,“ hovorí Joy a kochá sa svojou pretekárskou motorkou. Naľavo a napravo od dodávky zastavuje čoraz viac malých autobusov. Daisuke Mukasa a ostatní členovia klubu Curry Speed Club sústredene upevňujú svoje pretekárske čísla na klasické motorky.

Potom si obliekajú vyblednuté kožené overaly, ktoré sa zdajú byť oveľa staršie ako oni sami. „Cosplay je typicky japonská záležitosť – je to kombinácia kostýmu a hry,“ vysvetľuje Tadashi Kono, motocyklový novinár a osvedčený odborník na japonskú motocyklovú scénu. „Štýl je dôležitý. Ľudia, ktorí sa zúčastňujú pretekov klasických motocyklov, zvyčajne nosia aj retro oblečenie.“ Po krátkej pauze sa Tadashi ponáhľa k Daisukovi Mukasovi a Shirovi Nakajimovi, aby im poskytol niekoľko záverečných informácií o trati. Blíži sa začiatok akcie. Klasické preteky na pretekárskom okruhu Fudži.  

+ Čítaj viac

Chceš mať pretekársky stroj? Postav si ho.

Tadashi Kono (vpravo) a Daisuke Mukasa (vľavo) dávajú pokyny jazdcom.

Chceš mať pretekársky stroj? Postav si ho.

Nálada na okruhu sa nesie v rovnakom amatérskom duchu, aký tu vládol v sedemdesiatych rokoch, keď bolo možné spočítať závodných pretekárov na prstoch jednej ruky a súkromní jazdci boli často špičkoví jazdci na majstrovstvách sveta. Ich úspech bol úzko spojený s ich talentom. Častokrát celkom nečakane vyhral outsider. Sponzori nečakali za dverami. V najlepšom prípade miestny predajca motocyklov podaroval kožený overal alebo novú prilbu.  

+ Čítaj viac

Na klasických pretekoch si „všetko robíš sám“.

Jazdci napokon ani nič viac nepotrebovali. Pretekanie totiž bolo dostupné. Bežný plat postačoval na kúpu najdôležitejších súčiastok a premenu použitej štandardnej motorky na pretekársky stroj: stačilo zmeniť časovanie a upraviť výfukovú sústavu a karburátor podľa pretekárskych parametrov. Odmontoval sa blatník, zrkadlo a ostatné nepotrebné časti. Dvojité sedadlo sa nahradilo jednoduchým sedadlom, cestné riadidlá nahradili čapové riadidlá. Potom už len stačilo nasadiť pneumatiky s hladkým dezénom a pretekársky stroj bol hotový. Bolo to dávno pred érou slikových pneumatík, elektronicky riadeného odpruženia alebo systému ride-by-wire.  

+ Čítaj viac
Tokio je presýtené najnovšími technológiami, ktoré zo dňa na deň zostarnú. Už nie je možné držať krok s dobou, a preto sa vzmáha toto protichodné hnutie. V živote potrebujeme viac analógových vecí.

Tadashi Kono, motocyklový novinár

Inšpirácia z Ďalekého východu.

Inšpirácia z Ďalekého východu.

Mladí hrdinovia s odhalenými motorkami pretekali na prirodzených pretekárskych dráhach, zdolávali železničné trate, mosty, strmé kopce, dlažobné kocky a betónové panely. V závislosti od terénu často používali staré polovičné prilby, pretože úplné prilby boli natoľko ťažké, že by zhoršovali výhľad jazdca pri každom poskočení na dlažobných kockách. Všetko bolo na hrane: výfuková sústava a operadlá pre chodidlá sa pri jazde v náklone úplne rozbili. Davy divákov stáli na kraji pretekárskej trate a s úžasom sledovali šou na dvoch kolesách. V šesťdesiatych rokoch autá nahradili motocykle ako dopravné prostriedky, no v tomto desaťročí motorky zažili svoj veľkolepý návrat v podobe športových strojov.  

+ Čítaj viac
Motocykle sedemdesiatych rokov sú očarujúce. Nie sú príliš rýchle, ani príliš staré, ani príliš nové. Jazdci majú rýchlosť pod kontrolov a dokážu si ju vychutnať.

Shiro Nakajima, 46Works

Obrovský kariérny postup s modelom BMW R 90 S.

Inšpirácia pre R nineT Racer: Helmut Dähne s modelom R 90 S.

Obrovský kariérny postup s modelom BMW R 90 S.

Značka BMW medzičasom vyvinula výkonnú športovú motorku a v roku 1973 predstavila model R 90 S. Bola to senzácia. A naozaj vyrovnaný súper pre ázijských konkurentov: 67 koní, 898 cc, karburátor Dell’Orto 38 mm, aerodynamické prekrytie a pekná dymová strieborná povrchová úprava. Model R 90 S bol jednou z motoriek na pretekárskej trati pri príležitosti prvých majstrovstiev supermotoriek v USA v roku 1976. „Japonské motocykle boli oveľa výkonnejšie a každý si myslel, že Kawasaki vyhrá,“ hovorí Tadashi.  

+ Čítaj viac

Joyful Racer: s modelom R nineT Racer na pretekárskom okruhu Fudži.

To sa však nestalo, pretože Steve McLaughlin s modelom R 90 S vybojoval pre značku BMW víťazstvo hneď na začiatku série pretekov Daytona a Reg Pridmore si na konci sezóny odniesol titul prvého amerického šampióna pretekov supermotoriek. „Motory japonských motoriek boli pre ich kostru príliš ťažké. Výrobcovia chceli dosiahnuť ešte vyšší výkon. To však nefungovalo. Motorky boli nestabilné a náročné na ovládanie. Na rozdiel od nich značka BMW našla dokonalú rovnováhu medzi výkonom, ovládateľnosťou a spoľahlivosťou, a preto tieto motorky vyhrali,“ spomína si Tadashi. V tom istom roku Hans-Otto Butenuth a Helmut Dähne dosiahli najrýchlejšie časy na pretekoch Production TT na Ostrove Man a model R 90 S sa stal legendou.  

+ Čítaj viac

Pretekanie pre radosť.

Ikonické stroje sedemdesiatych rokov zažívajú znovuzrodenie na celom svete. Najmä v Japonsku, kde došlo k úplnému návratu klasických pretekov. „V tejto krajine sú klasické preteky veľmi obľúbené. Je tu veľa mladých jazdcov, ktorí priťahujú ešte viac mladých ľudí. Staré motocykle sú pre nich čosi nové a svieže,” hovorí Daisuke Mukasa, ktorý svoju dielňu na úpravu motocyklov v Tokiu plne orientoval na klasické motorky. Aj Tadashi si myslí, že popularita klasických pretekov spočíva v úniku od moderných technológií. „Tokio je presýtené najnovšími technológiami, ktoré zo dňa na deň zostarnú. Už nie je možné držať krok s dobou, a preto sa vzmáha toto protichodné hnutie. Pred sto rokmi každý Japonec poznal postup obradnej prípravy čaju a vedel si zaviazať kimono. Ja nedokážem ani jedno, ani druhé, a to je smutné. V živote potrebujeme viac analógových vecí.“

Dobre známy úpravca motocyklov Shiro Nakajima z dielne 46Works vytvoril jednu z najúspešnejších úprav modelu R nineT v rámci projektu R9T Japan. Sám sa priznáva, že je milovníkom klasických motoriek, a na japonskej scéne klasických pretekov sa objavuje už niekoľko rokov. „Motorku R 90/6 najčastejšie používam na každodenné jazdenie. Vlastním ju už takmer 20 rokov a možno som k nej pripútaný až príliš silno. Model R 75/5 používam na klasické preteky.“ Dnes večer slnko zapadá za vrch Fudži skoro a zahaľuje horu a pretekársku dráhu do jemného červeného svetla. Keď klasickí jazdci zdolávajú svoje posledné pretekárske kolá, na pretekárskom okruhu Fudži vládne čarovná atmosféra. Nerobia si starosti zo svojich časov ani konkurentov. Sústreďujú sa len na jedno: pretekárskeho ducha.  

+ Čítaj viac

Umelecké dielo Conrada Leacha