Žiariace svetlo.

Jazda naprieč Tokiom s Joy Lewis na motorke R nineT Racer.

Tokio je žiariace mesto – nielen pre to množstvo reklamných obrazoviek, ktoré ho rozžarujú. Tokio s 38 miliónmi obyvateľov je aj najväčšia metropolitná oblasť na svete, no chýba jej ohromujúci pôvab iných veľkomiest. V skutočnosti je to extrémne útulné mesto, ktoré sa neustále pretvára a už dlhý čas zastáva vedúce postavenie v oblasti urbanizácie. V Tokiu je prítomná aj minulosť a motocyklová scéna je nekonečný zdroj inšpirácie pre úpravcov motocyklov a klasických pretekárov.  

Zelená. Všade naokolo je tak veľa exotických znakov, až je to upokojujúce, keď si človek uvedomí, že japonské semafory rešpektujú medzinárodné štandardy. Joy Lewis zrýchľuje a radí druhý prevodový stupeň. Robí dlhý odbočovací manéver doprava, smerom k Dúhovému mostu, kde sa premávka rozdeľuje na dve štvorprúdové úrovne. Na druhej strane zálivu sa Tokio za súmraku rozprestiera za obzor. Mrakodrapy vládnu panoráme, svetločervená Tokijská veža presne v strede medzi nimi. Tretí prevod. Joy dýcha v mori svetiel. Krčí sa za štítom motorky R nineT Racer a uháňa cez most. Na konci Dúhového mosta zatáča doľava a pokračuje po okruhu cesty. Raz sa otočí a pokračuje priamo do srdca pulzujúcej metropoly, ktorá vzbudzuje rozpoluplný pocit ako žiadne iné mesto na svete: zdvorilí, tichí obyvatelia sú v kontraste s oslnivými reklamnými obrazovkami a ošúchanou popovou hudbou.  

+ Čítaj viac

Mánia s názvom Manga na križovatke Shibuya.

Rodinné domy lemujú kľukaté uličky v mestskej časti Shibuya, kde sa aj domáci musia orientovať podľa navigácie. Je tu ticho. O to viac atmosféru zintenzívňuje nezameniteľný zvuk dvojvalcového boxermotra motorky R nineT Racer. Joy sa blíži k vlakovej stanici a ulice sú čoraz širšie a rušnejšie. Ešte pred niekoľkými sekundami boli ulice plné malých kaviarní, kaderníckych salónov pre psov a výrobcov klobúkov. Teraz sa v krajine Super Maria ako obry vypínajú jasne osvetlené mrakodrapy. Na jednej z najslávnejších križovatiek sveta Shibuya sa premávka začína spomaľovať. Vozidlá majú červenú a premávka sa zastavila. Začína sa šou na križovatke. S každou zmenou svetiel na semafore sa tisíce chodcov vydajú naprieč touto rušnou križovatkou na ceste do práce, na nákupy alebo párty.

Je to chaotická scéna. Polícia pomocou megafónov usmerňuje premávku a z reproduktorov sa hlasno ozýva hudba v štýle manga. Dianie v križovatke sa naživo premieta na troch obrovských obrazovkách na okolitých budovách. Je to absolútne očarujúce dianie, ktoré dokonale vystihuje kolotoč života v tomto preplnenom veľkomeste. Tento prechod pre chodcov je v skutočnosti jednou z desiatich mestských atrakcií a stal sa symbolom Tokia. „Križovatka Shibuya mi pripomína New York,“ hovorí Joy. „Aj tam je to bláznivé. Jediný rozdiel sa skrýva v tom, že v New Yorku do teba stále niekto strká. Tu sú všetci pozorní a úctiví.“ Oplatí sa pozrieť si križovatku na motorke, aj keď jej vládnu chodci. Vpravo: rady vozidiel značiek Maserati, Lamborghini a Ferrari. Vľavo: Super Mario, Luigi a Spiderman v motokárach. Mánia s názvom Manga je všade naokolo, ako keby sa Tokio vynorilo z akejsi čarovnej krajiny.  

+ Čítaj viac

Centrum úpravy za želanie na opačnom konci sveta.

Centrum úpravy za želanie na opačnom konci sveta.

Mohlo by sa zdať, že Japonsko je cudzia a exotická krajina, no v skutočnosti je centrom úpravy na želanie. Prosperujúca krajina už dlhé roky neustále produkuje úžasné nové umelecké diela. Keď remeslo úpravcov v USA a Európe v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch takmer zaniklo, Japonsko si dokázalo udržať svoje tradície. Úprava na želanie bola v skutočnosti dočasné riešenie po tom, ako japonská hospodárska bublina praskla a krajina zrazu nemala žiadne peniaze. Keď sa úprava na želanie vrátila do módy v novom tisícročí, svet sa obhliadal za Ďalekým východom a nechal sa inšpirovať úspechmi, ktoré Japonci dosiahli za posledné desaťročia. V každej upravenej motorke sa odzrkadľujú ich sklony k dokonalosti a horlivý zmysel pre estetiku a dizajn. „Hovorí sa, že kvalita je pre Japoncov veľmi dôležitá. Na základe všetkého, čo som v Tokiu videla, môžem povedať, že je na tom veľa pravdy,“ hovorí Joy. „Stretla som veľa ľudí, ktorí sú zbláznení do motocyklov a chceli sa o modeli R nineT Racer dozvedieť úplne všetko. Pozorne si obzerali každý detail motorky. Tu pocítiš ich skutočný, vycibrený zmysel pre detail.“  

+ Čítaj viac

Pretekanie s klasickým vzhľadom.

Daisuke Mukasa organizuje sériu klasických pretekov B.O.B.L.

Pretekanie s klasickým vzhľadom.

Súčasne s úpravou na želanie sa do popredia rýchlo dostáva aj iný trend: pretekanie na klasických motorkách. Aj v tejto oblasti je Japonsko ďaleko pred zvyškom sveta. To všetko je ešte pôsobivejšie, keď si uvedomíme, že v Japonsku nič nie je staré – okrem niekoľkých chrámov a svätýň. Všetko nepotrebné sa okamžite zrecykluje. Dielňa Daisuka Mukasa na úpravu motocyklov je ozajstná truhlica s pokladom, od podlahy po strop zaplnená klasickými motorkami a starými súčiastkami. Joy je ohromená Daisukovou zbierkou vzácnych kúskov. „Stroje, ktoré z týchto starých dielov vyrába, sú absolútne fantastické – z technického aj estetického hľadiska.“ Tieto motorky v žiadnom prípade nie sú len múzejné kúsky. Daisuke s nimi jazdí na pretekoch klasických motoriek B.O.B.L., (Battle of Bottom Link), ktoré sám založil. „Pretekanie na klasických motorkách mi dáva úžasný pocit a vdychuje život dávnym veciam,“ vysvetľuje Daisuke. Vďaka tejto sérii pretekov si pretekanie znovu môžu dovoliť aj fanúšikovia. Ide skôr o schopnosti jazdca, nie o výbavu. V tom spočíva Daisukova vízia. A to je aj dôvod, prečo vedie svoju dielňu na úpravu motocyklov. Na tomto malom mieste skladuje zásoby dielov a príslušenstva. Falošný strop nad dielňou je plný úhľadne naukladaných a označených krabíc so skrutkami, maticami a ložiskami. Miesta je tu málo. Ako v celom Tokiu.  

+ Čítaj viac

Individuálnosť v preplnenom meste.

Caravan Tokyo odzrkadľuje individuálneho ducha doby v Tokiu.

Individuálnosť v preplnenom meste.

Keď miesta nie je dostatok a jeho cena neuveriteľne stúpa, developeri začnú stavať do výšky. Tridsaťsedem z nespočítateľného počtu mestských mrakodrapov siaha do výšky viac ako 180 metrov. Nová televízna veža Tokyo Sky Tree meria ohromných 634 metrov. Aj nedostatok miesta je jedným z dôvodov, prečo v Tokiu nenájdeme takmer žiadnu starú budovu. Keď uplynie 30 rokov, domy sa zdemolujú, zrecyklujú a znovu postavia podľa novodobých štandardov. V Tokiu len sotva nájdeme zlé štvrte. Všetko je vo vynikajúcom stave, dobre udržiavané a vyleštené. Keď ste už raz mesto navštívili, pri ďalšej návšteve ho nespoznáte. Stále sa utvára nanovo. Do popredia sa dostávajú vždy nové trendy, ktoré sa objavujú a utvárajú práve v Tokiu. Motocykloví nadšenci Drive Thru napríklad spájajú svoju vášeň pre vozidlá s dych vyrážajúcimi nápadmi na úpravu motoriek. Nielenže si postavili vlastné upravené stroje pre Daisukove klasické preteky B.O.B.L., ale dokonca aj cestujú za pretekmi v klasickom karavane, ktorý premenili na kaviareň. Ďalší karavan stojí v drahej mestskej časti Omotesando v centre Tokia. Dá sa prenajať online na objednávacej sieti Airbnb. Karavan je vybavený originálnym príslušenstvom a odráža v sebe japonskú kultúru. Je dokonalým príkladom jedinečného a veľmi obľúbeného ducha doby, ktorým obyvatelia Tokia žijú.  

+ Čítaj viac
Hovorí sa, že kvalita a estetika sú pre Japoncov veľmi dôležité. Na základe všetkého, čo som v Tokiu videla, môžem povedať, že je na tom veľa pravdy.

Joy Lewis

Prispôsobený životný štýl.

Kávička a menšie nákupy v Deus Ex Machina, Harajuku.

Prispôsobený životný štýl.

Potreba odlíšiť sa od ostatných možno nejako súvisí so skutočnosťou, že v Tokiu sa na jednom mieste tlačí množstvo ľudí. Mnohé obchody to pochopili a ponúkajú produkty, ktoré uspokojujú túto túžbu po sebarealizácii. Príkladom je aj japonská pobočka americkej značky úpravcov Deus Ex Machina. Joy s nadšením vchádza do obchodu, ktorý je kombináciou kokteilového baru, dielne na úpravu motocyklov, kaviarne, obchodu pre surferov a obchodu s oblečením. Ihneď sa pohodlne usadí na štýlovej pohovke, ktorá bola navrhnutá pre jej dobrého priateľa a kalifornského dizajnéra Stephena Kenna, ktorý je doslova posadnutý motocyklami. „Toto miesto mi pripomína Deus Ex Machina v Los Angeles – aj keď je tu zrejmý japonský vplyv a všetko je kompaktnejšie. Cítim sa tu trochu ako doma, najmä keď sedím na Stephenovej pohovke,“ hovorí Joy.  

+ Čítaj viac

Hodnota remesla.

Joy Lewis a úpravca Matt Roberts z obchodu Deus Ex Machina debatujú o životnom štýle japonských motorkárov.

Hodnota remesla.

Potom sa spoznáva s úpravcom Matthewom Robertsom z obchodu Deus Ex Machina. Pochádza z Austrálie a jeho prvá návšteva Japonska bola v roku 1991 v rámci školského výmenného programu. Krajina ho natoľko očarila, že sa v roku 2005 presťahoval do Tokia natrvalo. „Veľmi sa mi páči japonské chápanie dizajnu a ich citlivosť pre detail,“ priznáva sa Matt. Veľmi ho teší, že jeho vášeň pre motocykle a úpravu na želanie je znova v móde. „Úprava na želanie je vec životného štýlu. Je to o motocykloch, surfovaní, korčuľovaní, móde aj znovuobjavovaní významu remesla. Všetko to do seba dokonale zapadá, a preto Deus ex Machina všetko kombinuje pod jednou strechou. Ja sa na motocykel pozerám ako na šálku. Je to nádoba plná emócií a zážitkov z dobrodružných výletov. Keď jazdíš na motocykli, napĺňa ťa to energiou a vzrušením. Rastie aj tvoja osobnosť a spoznávaš iných ľudí a jazdcov. A práve toto je na tomto životnom štýle tak jedinečné.“  

+ Čítaj viac

Záplava svetiel v spätnom zrkadle.

Matt Roberts sa na Tokio pozerá ako na ideálne miesto, kde môže žiť svojím štýlom a plniť si vlastné dizajnérske sny. Úpravcovia, ktorí sa chcú usadiť v krajine, ktorá má absolútne vedúce postavenie na tomto trhu, ktorú poháňajú neúmerné nároky jednotlivcov na samých seba a ktorá si na prvom mieste cení estetiku a dokonalosť, to nemajú jednoduché. Ak chceš konkurovať v takejto spoločnosti, musíš tvrdo pracovať. Tento obraz teda potvrdzuje stereotypnú predstavu o tvrdo pracujúcich Japoncoch, ktorých životy sa točia len okolo práce. Ľudia ako Matt alebo Daisuke jazdia na svojich motorkách v noci, keď sú cesty prázdne. Joy Lewis a jej R nineT Racer dnes nasledujú svoj vzor. Prechádzajú cez Dúhový most. Svetlá Tokia sa odrážajú v spätnom zrkadle. Pred nimi je obzor, na ktorom sa o štvrtej ráno v krajine vychádzajúceho slnka rozsvietia jemné ružové žilky svetla.  

+ Čítaj viac