"Tlačiť dizajnérov k ich limitom".

Dizajnér Alexander Buckan hovorí o BMW Concept Stunt G 310.

BMW Concept Stunt G 310 je neprehliadnuteľnou kaskadérskou motorkou: Stačí jeden pohľad na jej jedinečný dizajn a hneď je jasné, že jej tvorba musela byť veľká zábava. Senior dizajnér Alexander Buckan pre BMW Motorrad hovorí o procese jej navrhovania, vplyve Chrisa Pfeiffera a prvých reakciách na túto motorku.

Koľko ľudí sa podieľalo na procese navrhovania?

Na dizajnérskych projektoch sa podieľa celý tím. Tento projekt nebol výnimkou. Súčasťou tohto procesu sme boli Ola Stenegard, Volker Hohdorf, Vianney Selosse, Bianca-Maria Hoffmannová a ja. Projekt viedol Edgar Heinrich, šéfdizajnér BMW Motorrad.

Aká bola tvoja úloha?

Pôsobil som ako senior dizajnér. Je ťažké presne vysvetliť moju úlohu. Fungujem v podstate ako dizajnérsky mentor alebo ako art manažér. Veď niekto musí zabezpečiť, aby všetci robili to, čo chcem (uškŕňa sa). Ale sranda bokom, manažujem dizajnérov a fungujem ako spájací článok medzi dielňou, dizajnérmi a marketingovým tímom.

Ako ťažké bolo spojiť tento agresívny a zároveň agilný dizajn?
Nepozeral by som sa na to z hľadiska náročnosti. Vývoj tejto motorky bol pre nás veľkou zábavou. Ako často máte možnosť vytvoriť niečo takto skvelé a dokonca pritom vynechať niektoré prvky? Pri sériovo vyrábaných motorkách musíme prvky zvyčajne pridať alebo ich zakryť.
Kto dostal nápad vytvoriť "kaskadérsku zadnú časť" a ako dobre si počína na ceste?
Nápad vzišiel pri stretnutí dizajnérov s Chrisom Pfeifferom. Kaskadérski jazdci zvyčajne používajú zárez v sedadlo, ale hliníková "kaskadérska zadná časť" je teraz dokonale vhodná pre Chrisovu nohu. V podstate celá motorka je ideálne prispôsobená Chrisovým proporciám. Ako oblek šitý na mieru. BMW Motorrad sa snaží o presnosť a emócie a práve táto špeciálna zadná časť je toho príkladom. Vždy sa snažíme byť o krok ďalej pred konkurenciou.
Aká bola úloha Chrisa Pfeiffera v tomto projekte?
Požiadali sme Chrisa Pfeiffera o pomoc. Hneď od začiatku nás zanietene podporoval. Prišiel za nami do Mníchova a začali sme podrobne debatovať o projekte a zhromažďovať nápady. O niekoľko mesiacov neskôr sa narodila táto kaskadérska nádhera.
+ Čítaj viac
Viac o Chrisovi Pfeifferovi
Ktoré špeciálne kaskadérske úpravy boli vykonané?
Na základe Chrisových odborných znalostí sme vykonali mnohé zmeny. Našou najvyššou prioritou bolo zaručenie čo najlepšej ovládateľnosti pre jazdcov. Tlmič výfuku sme namontovali medzi hnacie ústrojenstvo a tlmič. Tam je dobre chránený a žiadnym spôsobom neprekáža jazdcovi pri pohyboch. A okrem toho dobre znie. K dispozícii je aj plynová rukoväť so zaistením, ktorá umožňuje jazdcom udržiavať konštantnú rýchlosť bez toho, aby ich ruka musela byť na plyne. Do zadnej časti sme umiestnili druhú, väčšiu brzdu, ktorú možno ovládať prostredníkom ľavej ruky a ktorá slúži na spomalenie zadného kolesa. Okrem toho je motorka vybavená stupačkami na prednej náprave a na sedadle, červeným padacím rámom a mnohými ďalšími prvkami.
Aká bola reakcia v Brazílii? Práve tam bola táto motorka po prvýkrát odhalená
Ľudia boli spočiatku skeptickí. Ich prvá otázka bola: Ako môže tento jednovalcový stroj v sebe kombinovať kvalitu a hodnotu, ktorými je značka BMW Motorrad známa? Po odhalení BMW Concept Stunt G 310 však boli ohromení: "Ak je toto odpoveď, tak vitaj v Brazílii, BMW!" Teraz sú si istí, že ak BMW dokáže vyvinúť serióznu produkčnú motorku, tak táto značka bude nastavovať nové štandardy.
+ Čítaj viac
Ako často dostane človek možnosť vytvoriť niečo tak skvelé?

Dizajnér Alexander Buckan

Edgar Heinrich, šéfdizajnér BMW Motorrad, pri kontrole "kaskadérskej zadnej časti".
Ktorý lak by na G 310 vyzeral dobre?
Neviem, ale myslím si, že to možno porovnať s krásnou ženou. Ak sú proporcie správne, tak bude vyzerať dobre nezávislo od toho, čo bude mať na sebe.
Čo sa ti na tejto motorke páči najviac?
Nič! Možno to znie zvláštne, ale podstatou dizajnéra je nikdy nebyť spokojný. Ak by si maliarovi položil rovnakú otázku o jeho poslednom diele, odpovedal by rovnako. Je to daň za kreatívnu prácu. Ak stále nevyhľadávaš nové výzvy, časom sa sám so sebou uspokojíš a tvoja práca začne strácať svoj význam. Ak necítiš potrebu meniť veci, tak všetko zostane po starom. Ale dosť bolo filozofovania. Pýtal si sa ma na moju úlohu a asi najlepšou odpoveďou je: nikdy neprestávaj tlačiť dizajnérov k ich limitom.
+ Čítaj viac

Nápadne iná.

BMW Concept Stunt G 310.

Zisti viac
Viac príbehov, ktoré by vás mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.