Built in Berlin.

Pohľad na výrobu stroja HP4 RACE.

Dokáže výrobca motocyklov uviesť do výroby pretekársku motorku v priebehu len 14 mesiacov? Samozrejme. Ale skombinovať svety výkonu a výroby nie je ľahká úloha. Vo výrobnej dielni závodu BMW Motorrad sa začína súboj s časom: 750 kusov stroja HP4 RACE – built in Berlin.  

V berlínskom závode vyrábajú 750 kusov stroja HP4 RACE (zľava): Alexander Fulmek, Süleyman Aktepe a Reiko Petter.

Jeden mechanik, jedna motorka, jeden deň. To je vzorec pre výrobu stroja HP4 RACE. V závode BMW Motorrad v Berlíne sú každý deň vyrobené tri takéto motorky. Touto úlohou sú poverení traja muži: Reiko Petter, Süleyman Aktepe a Alexander Fulmek. Boli vybraní z približne 500 výrobných zamestnancov, ktorí tu v kmeňovom závode pracujú na montáži automobilov. Kto ich chce vidieť pracovať, musí prejsť pozdĺž výrobnej linky RR na druhý koniec haly. Roletová brána je zároveň bránou do iného sveta. Tu, v dielni pre výrobu pretekárskych motoriek, sa všetko sústredí len na jeden produkt: the HP4 RACE.  

+ Čítaj viac

Pomaly ďalej zájdeš

Reiko Petter pripravuje srdce stroja HP4 RACE - 215-koňový motor.  

Steny sú pokryté nadrozmernými plagátmi výnimočnej pretekárskej motorky. Zo stropu visia modré štítky s veľkými bielymi písmenami, ktoré označujú rôzne kroky výroby tejto malej výrobnej série. Reiko Petter sa práve venuje “prípravám na svadbu”. Z paletovej klietky opatrne zdvíha 215-koňový motor. Jeho kolegovia z dielne na výrobu motorov ho ručne vyrobili, otestovali a zaplombovali. Reiko inštaluje hadice, výfukové potrubia a ďalšie komponenty skôr, ako dôjde k spojeniu motora s rámom - takzvanej svadbe.  

+ Čítaj viac

Uhlíkový rám sa zoskrutkuje s motorom – takzvaná svadba.  

Uťahuje titánové skrutky, pričom sa neustále pozerá na monitor, aby bol zachovaný správny uťahovací moment. “Všetko musí dokonale sedieť. Som veľmi pedantný”, hovorí Reiko. “S každou motorkou zaobchádzame tak, akoby bola naša: musí byť kvalitne skonštruovaná, dobre vyzerať a dokonale fungovať.” S hrdosťou sa pozerá na srdce motorky, ktorú dnes konštruuje - HP4 RACE číslo 032. Na rám postupne inštaluje ďalšie diely: airbox so systémom vstrekovania paliva, upside-down vidlicu Öhlins FGR 300 a pružiacu jednotku s vinutou pružinou a teleskopickým tlmičom Öhlins TTX 36 GP z majstrovstiev sveta superbikov. Potom sa motorka presunie na testovací stojan.

+ Čítaj viac

Pridávanie plyn na valci

„Jackpot!“, hovorí Süleyman Aktepe. "Podieľať sa na výrobe tejto pretekárskej motorky a môcť ju otestovať na valci je kopec zábavy."  

Süleyman Aktepe už pripravil valec pre test. So strojom HP4 RACE absolvuje približne päť kilometrov v malej miestnosti s veľkým výkladom, pričom kontroluje všetky funkcie – nielen na počítači, ale aj subjektívne. Pred spustením projektu HP4 RACE pracoval Süleyman ako inštruktor pre spúšťanie nových projektov vozidiel, vďaka čomu je špecialistom v oblasti uvádzania nových modelov do výroby. Teraz investuje všetky svoje znalosti do zdokonaľovania historicky najexkluzívnejšej motorky BMW. “Jackpot!”, tvrdí. “Práca na tejto motorke je neskutočná zábava. Vkladám do toho veľa energie. Jednoducho z nej chcem spraviť čo najlepšiu motorku a s ničím iným sa neuspokojím”

Süleymanov kolega Alexander Fulmek má rovnaký prístup. “Každá motorka bude pri opúšťaní fabriky bezchybná. Inak by mi krvácalo srdce.” Alexander (každý ho volá Sascha) umiestnil motorku na zdvihák, aby mohol vykonať záverečnú kontrolu. Kapotáž je namontovaná a číslo motorky z limitovanej edície sa hrdo leskne na štítku z uhlíkových vlákien umiestnenom na vidlici. “Každú motorku kontrolujeme ako tím až trikrát: pred valcom, po valci a po ukončení”, hovorí Sascha. “Je to tímová práca a len tak to môže fungovať. Súčasne však s hrdosťou hovorím, že som skonštruoval každý tretí stroj.”

+ Čítaj viac

Fakty a čísla

215
Počet konských síl
750
Počet kusov
146
Suchá hmotnosť (kg)
1
1 mechanik, 1 motorka, 1 deň

Rozbaliť a pretekať

"Pripraviť motorku takéhoto kalibru pre výrobu v priebehu len 14 mesiacov – to sú preteky", hovorí plánovač montáže Michael Weinkauf.

Mechanici sa každej motorke venujú osem hodín. To je dostatok času na to, aby sa špičkovým komponentom venovala pozornosť, ktorú si zaslúžia. No na druhej strane, projekt bol spustený takou rýchlosťou, ktorá sa môže rovnať rýchlosti HP4 RACE na trati. “Pripraviť motorku takéhoto kalibru pre výrobu v priebehu len 14 mesiacov – to sú preteky”, hovorí plánovač montáže Michael Weinkauf. “Kombinujeme výkon a motoristický šport so schopnosťou plánovať a reprodukovateľnosťou.” Pre sériovú výrobu HP4 RACE bolo pridaných dvadsaťsedem nových dodávateľov. Mnohí z nich sú špecialistami z oblasti pretekania. Výroba obmedzeného množstva vysoko špecializovaných strojov náhle kontrastuje s výrobnými procesmi veľkého koncernu, akým je BMW Motorrad.  

+ Čítaj viac

Ľudia, ktorí stoja za HP4 RACE (zľava): Alexander Fulmek, Michael Weinkauf, Reiko Petter, Süleyman Aktepe, Christian Gonschor, Reno Reppin a Josef Mächler.

Ale práve to je tá vzrušujúca výzva: skonštruovať extrémne malú výrobnú sériu motoriek prispôsobených potrebám ambicióznych jazdcov a umožniť koncept “rozbaliť a pretekať”. O výrobu HP4 Race v materskom závode BMW Motorrad v Berlíne sa zasadili projektový vedúci Christian Gonschor, produktový manažér Josef Mächler a projektový manažér závodu Reno Reppin. “Všetko ostatné by bolo premárnenou šancou”, zhodujú sa. “Napokon vyrábame najexkluzívnejšiu a najlepšiu motorku BMW všetkých čias.” Pre Reika, Süleymana a Saschu ide zároveň o ich osobnú životnú šancu. Reiko si nasadzuje biele rukavice a na vidlicu umiestňuje štítok z uhlíkových vlákien s číslom 032/750. “Je to každopádne skvelý pocit, keď na konci dňa umiestnite číslo, pozriete sa na HP4 RACE a poviete si: dobrá práca!”

+ Čítaj viac
Pozrite sa na výrobu.

Pozrite si výrobu HP4 RACE v berlínskom závode BMW Motorrad.

K videu

HP4 Race

HP4 RACE

750 individuálnych kusov

Zistite viac
Viac príbehov, ktoré by vás mohli zaujímať.