Karbónové pretekanie.

Ako HP4 RACE spôsobuje revolúciu v technológii vozidiel.

Ide o prvú sériovo vyrábanú motorku na svete, ktorej rám a disky sú kompletne z karbónu: HP4 RACE. 750 kusov z tohto modelu ručne vyrábajú špecialisti v berlínskom závode BMW Motorrad. Každý jeden stroj stelesňuje vášeň pre dve kolesá, posúva hranice a píše históriu inovácií. 

"HP4 RACE je najexkluzívnejšou motorkou, akú kedy firma BMW Motorrad vyrobila", hovorí vedúci projektu Christian Gonschor. Tomu zodpovedá aj záujem, ktorý vzbudzuje na automobilovej výstave Auto Shanghai. Práve tu je HP4 RACE prvýkrát odhalená pre verejnosť. Odkedy značka BMW Motorrad predstavila "Advanced Prototype" špeciálnej edície motorky na EICMA v novembri 2016, celá scéna dychtí po ďalších podrobnostiach. Práve tieto detaily sú zverejnené v Číne. V centre diania stojí HP4 RACE číslo 001. Jeden stroj z celkového počtu 750 kusov, ručne vyrobených v berlínskom závode BMW Motorrad. S rámom a diskami kompletne z karbónu je HP4 RACE High Performance o stupienok vyššie a tu a teraz naznačuje budúcnosť superbikov. 

+ Čítaj viac

Jazda s ľahkosťou

146 kíl výkonu.

146 kíl výkonu.

V prípade HP4 RACE sa BMW Motorrad spolieha na technológiu karbónového pohonu a ako prvý výrobca motoriek na svete spúšťa priemyselnú malosériovú výrobu plne karbónového rámu. Karbón so sebou v prvom rade prináša úsporu hmotnosti. Stroj HP4 RACE, ktorý vznikol na základe dvojitého R, váži len 146 kíl. Plne natankovaný váži len 171 kíl a je ľahší ako najmodernejšie továrenské pretekárske motorky, ktoré sa používajú pri majstrovstvách sveta superbikov . Zároveň je len o málo ťažší ako továrenské motorky zo seriálu MotoGP. Dôvodom je v prvom rade monokokový karbónový rám, ktorý váži len 7,8 kilogramu. Karbónové disky majú takisto veľký vplyv na nízku hmotnosť: sú o približne 30 percent ľahšie ako kolesá z ľahkej zliatiny, pričom dosahujú rovnakú úroveň pevnosti. V kombinácii s výkonom 158 kW (215 PS) udáva HP4 RACE tempo na trati.

+ Čítaj viac

O 40 percent nižšia zotrvačná sila.

O 40 percent nižšia zotrvačná sila.

Karbón mení okrem hmotnosti motorky aj pocit z jazdy a ovládateľnosť. V prípade HP4 RACE sa BMW Motorrad spolieha na technológiu "karbónového pohonu". Do tejto kategórie patria netkané spojené materiály s nekonečnými vláknami, vyrobené metódou RTM. Zotrvačná sila karbónových kolies vyrobených z jedného kusu je približne o 40 percent nižšia ako v prípade kolies z ľahkej zliatiny. To v kombinácii s nižšou celkovou hmotnosťou zlepšuje ovládateľnosť a umožňuje rýchlejšie zmeny smeru, lepšiu akceleráciu a lepší brzdný výkon. "Karbónový rám umožňuje optimálne pomery pevnosti, torzie, ohýbania, priečnej pevnosti a hmotnosti, čo má priamy vplyv na dynamiku jazdy", vysvetľuje produktový manažér Josef Mächler. "V prípade hliníkového rámu sú možnosti výrazne obmedzenejšie". Aj v prípade dlhoročného trvalého zaťaženia zostáva rám pevný, a preto z hľadiska životnosti prekonáva drvivú väčšinu pretekárskych motoriek. 

+ Čítaj viac

Karbón v zaťažkávacej skúške

Tvrdý ako oceľ.

Tvrdý ako oceľ.

Základnou zložkou karbónu sú karbónové vlákna, ktoré sú desaťkrát tenšie ako ľudský vlas. Spájajú sa do zväzkov a pomocou živice z nich vznikajú pevné komponenty. Vzniká plast vystužený karbónovými vláknami (CFRP) alebo skrátene karbón. Je pevný ako oceľ, ale jeho hustota je nižšia o približne 80 percent. Koncern BMW Group včas rozpoznal význam karbónu pri výrobe automobilov a spojil sa s celosvetovo vedúcim výrobcom, spoločnosťou SFG Carbon, ktorá dodáva suroviny pre výrobu HP4 RACE. Už v roku 2003 sa karbón v rámci BMW Group používal vo veľkej miere. Vtedy spoločnosť spriemyselnila proces výroby karbónových vlákien pre veľkosériové používanie spojené s uvedením BMW M3 CSL na trh. Modely BMW i3, BMW i8 a BMW 7 takisto obsahujú karbónové vlákna ako súčasť inteligentnej zmesi materiálov.

+ Čítaj viac
HP4 RACE je najexkluzívnejšou motorkou, akú kedy firma BMW Motorrad vyrobila.

Christian Gonschor

Vedúci projektu HP4 RACE

Preskúšané a overené správanie sa pri nehodách.

Pre otestovanie bezpečnosti high-tech materiálu podrobili inžinieri HP4 RACE trojročnému brutálnemu testovaniu: kolesá opakovane narážali do vysokých obrubníkov a správanie sa pri nehodách bolo optimalizované. Výsledkom je, že energia nárazu je prenášaná do základu disku a materiál sa následne ohne späť do svojho pôvodného tvaru. "Nie je prítomná žiadna náhla strata vzduchu ako pri diskoch z ľahkej zliatiny", hovorí Mächler. "Jazdec sa môže dokonca zníženou rýchlosťou dostať späť do boxov". Priečky vo vnútri monokoku zabraňuje rozšíreniu poškodenia do rámu. Oveľa skôr pred ohrozením funkčnosti rámu nevydržia iné viditeľné komponenty, vďaka čomu možno ľahko rozpoznať problém. To znamená, že reťazec poškodenia je HP4 RACE skonštruovaný tak, že rám a kolesá sú poslednými komponentmi, ktoré na motorke v prípade pádu zlyhajú. 

+ Čítaj viac

Vášeň nepozná žiadne hranice

Na úrovni majstrovstiev sveta

Na úrovni majstrovstiev sveta

HP4 RACE sa nemusí báť porovnania s najmodernejšími továrenskými superbikmi. Pohon, elektronika a pružinové prvky sú na úrovni kvality používanej na majstrovstvách sveta. Vidlica Öhlins FGR 300 typu upside-down, pružiaca jednotka s vinutou pružinou a teleskopickým tlmičom Öhlins typu TTX 36 GP, zavesené kyvné rameno z ľahkej zliatiny vyrobené z frézovaných a plechových dielov - vybavenie exkluzívnej motorky je v mnohých ohľadoch na profesionálnej športovej úrovni. Z hľadiska zavesenia je HP4 RACE s technológiou "karbónového pohonu" ešte o krok ďalej. Pretože väčšina pretekárskych motoriek sa dnes ešte stále vyrába ručne. Na ráme, akým disponuje HP4 RACE, by museli celý týždeň pracovať štyria ľudia. S modernou automatizačnou technológiou však trvá výroba takéhoto rámu len pár hodín, pričom kvalita zostáva zachovaná. 

+ Čítaj viac

Ručne vyrobená v Berlíne.

HP4 RACE sa vyrába v berlínskom závode BMW Motorrad. Malý tím špecialistov konštruuje a kontroluje motor. To isté platí aj pre celú motorku. Tím zaručuje, že HP4 RACE sa vyrába s minimálnymi toleranciami a maximálnou presnosťou. Vášeň nepozná žiadne hranice – týmto mottom sa riadil vývojový a výrobný tím HP4 RACE a jeho zmysel preniesol do tejto motorky zo špeciálnej edície. "Ešte nikdy nebola sériovo vyrábaná motorka v takej miere vybavená vysokokvalitnými materiálmi", konštatuje Reno Reppin, projektový manažér v berlínskom závode. Vďaka tomu spĺňa HP4 RACE požiadavky súvisiace s vysokým výkonom a nekompromisne posúva hranice technológie motoristického športu do budúcnosti. 

+ Čítaj viac

Zvýšená bezpečnosť. Vylepšený zážitok z jazdy.

Inovatívne na plnej čiare.

K centru inovácií BMW Motorrad
Viac príbehov, ktoré by vás mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.