To najlepšie zo sveta úprav a z pretekárskeho sveta.
Kto by si kedy pomyslel, že dokonalosť ešte možno zdokonaliť? Vo verzii dvojitého R upraveného v štýle 70-tych rokov skombinovala dielňa na úpravu motoriek PRAËM výkon a štýl, pričom motorka je vhodná aj na pretekársku trať.
Ľudia upravujú motorky už od ich vynájdenia. Talentovaní úpravcovia vytvorili stroje podľa svojej chuti takmer vo všetkých štýloch. PRAËM S 1000 RR by však pravdepodobne skončil v top desiatke najobdivovanejších upravených motoriek všetkých čias. Aj napriek všetkým úpravám, ktoré z neho robia exkluzívny retro superbike, nestratilo dvojité R od PRAËM nič zo svojho výkonu a stále je excelentnou voľbou pre pretekársku trať.
Z dielne bratov Berneronovcov.
Z dielne bratov Berneronovcov.
Za upraveným strojom, ktorý spôsobuje rozruch na scéne upravených motoriek, stoja dvaja francúzski bratia, Sylvain a Florent Berneronovci. Sylvain, ktorý má 27 rokov, je už päť rokov členom dizajnérskeho tímu BMW Motorrad. Sylvainov mladší brat, 25-ročný Florent, je takisto vášnivý motorkár. Ako bývalý technik vojenských helikoptér prináša Florent na stôl potrebné konštrukčné zručnosti. Bratia spolu tvoria ideálny tím pre konštruovanie exkluzívnych dvojkolesových strojov.
To najlepšie z dvoch svetov.
To najlepšie z dvoch svetov.
Sylvain a Florent Berneronovci obetovali práci na PRAËM S 1000 RR nespočetné hodiny práce. "Chceli sme skombinovať to najlepšie z pretekárskeho sveta a zo sveta úprav", hovorí Sylvain. "Vytvorenie pretekárskej motorky je takisto istý druh úpravy. Takéto úpravy boli v minulosti veľmi populárne. Mnohé pretekárske motorky boli prototypy založené na cestnej motorke. To isté platí pri úpravách: Máš víziu a zrealizuješ ju. A potom uvidíš, ako to funguje.
O 20 kíl ľahšia ako sériový model
Každý, kto vytvára športové motorky, musí vedieť, že to zahŕňa obrovské množstvo technickej práce a najmä presnosti. Napriek tejto výzve urobili bratia Berneronovci na dvojitom R viac úprav, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Palivová nádrž je o 50 mm dlhšia ako štandardne, zo 70% je zrekonštruovaná pomocou hliníka a je skonštruovaná tak, aby na ňu bolo možné namontovať systém pre rýchle tankovanie Stäubli používaných pri vytrvalostných pretekoch. Predná kapotáž je odvodená od motorky používanej pri 8-hodinových pretekoch v Suzuke a na pravej strane má jedno svetlo. Sedadlo je kompletne vyrobené ručne. Karbónové kolesá sú približne o 5 kg ľahšie ako odľahčené kolesá na S 1000 RR.
"Použili sme karbónovo-keramické brzdy Sicom", hovorí Sylvain. "Predné a zadné odpruženie je však pôvodné, pretože sme chceli zachovať elektronické nastavenia. Predný systém prívodu vzduchu je prispôsobený kapotáži a vstupný tlmič nasávania je vyrobený z hliníka. Sériový motor je dostatočne výkonný. Použili sme však titánový výfukový systém 4 v 1 od firmy Akrapovič. Chladič je prispôsobený pre vytrvalostné preteky, takže nepotrebujeme žiadne ventilátory. Brzdy a hadice chladiacej kvapaliny sú vybavené rýchlouzávermi Stäubli. Spodnú časť rámu a držiak batérie sme vyrobili sami.”
Sylvain Berneron
Navrhnutá pre veľké vzdialenosti
Slávne dni
Pretekárske stroje 80-tych rokov boli skutočné nádherné a nezabudnuteľné. O to dôležitejšie bolo pre bratov Berneronovcov to, aby vzdali poctu kľúčovým prvkom týchto motoriek. Kapotáž a zadná časť pripomínajú ikonické motorky, ako napríklad Suzuki XR69. Kolesá taktiež vychádzajú z vtedajších zliatinových kolies Dymag. Kryty motora so vzhľadom zo 70-tych rokov vyrobila dielňa PRAËM. Pre zachovanie tohto štýlu je prítomné iba jedno predné svetlo.
"Naším cieľom bolo vytvoriť motorku, ktorá odráža slobodu osobnej interpretácie, no zároveň umožňuje, aby vynikali základné prvky pôvodného stroja. Chceli sme radšej skonštruovať motorku, ktorá v sebe kombinuje výkon a štýl, a nielen vyzerá štýlovo", hovorí Sylvain. To, či sa im to podarilo, môžeš posúdiť na mnohých rôznych podujatiach, kde si tento stroj môžeš poobzerať naživo. Ako oficiálny projekt úpravy BMW Motorrad bude motorka PRAËM S 1000 RR predstavená na MotoGP vo Francúzsku, na festivale Wheels and Waves v Biarritzi, na BMW Motorrad Days a ďalších podujatiach.