To najlepšie zo sveta úprav a z pretekárskeho sveta.

Ako upravená verzia dvojitého R od PRAËM spôsobuje rozruch na scéne upravených motoriek.

Kto by si kedy pomyslel, že dokonalosť ešte možno zdokonaliť? Vo verzii dvojitého R upraveného v štýle 70-tych rokov skombinovala dielňa na úpravu motoriek PRAËM výkon a štýl, pričom motorka je vhodná aj na pretekársku trať.

Ľudia upravujú motorky už od ich vynájdenia. Talentovaní úpravcovia vytvorili stroje podľa svojej chuti takmer vo všetkých štýloch. PRAËM S 1000 RR by však pravdepodobne skončil v top desiatke najobdivovanejších upravených motoriek všetkých čias. Aj napriek všetkým úpravám, ktoré z neho robia exkluzívny retro superbike, nestratilo dvojité R od PRAËM nič zo svojho výkonu a stále je excelentnou voľbou pre pretekársku trať.

Z dielne bratov Berneronovcov.

Z dielne bratov Berneronovcov.

Za upraveným strojom, ktorý spôsobuje rozruch na scéne upravených motoriek, stoja dvaja francúzski bratia, Sylvain a Florent Berneronovci. Sylvain, ktorý má 27 rokov, je už päť rokov členom dizajnérskeho tímu BMW Motorrad. Sylvainov mladší brat, 25-ročný Florent, je takisto vášnivý motorkár. Ako bývalý technik vojenských helikoptér prináša Florent na stôl potrebné konštrukčné zručnosti. Bratia spolu tvoria ideálny tím pre konštruovanie exkluzívnych dvojkolesových strojov.

+ Čítaj viac

To najlepšie z dvoch svetov.

To najlepšie z dvoch svetov.

Sylvain a Florent Berneronovci obetovali práci na PRAËM S 1000 RR nespočetné hodiny práce. "Chceli sme skombinovať to najlepšie z pretekárskeho sveta a zo sveta úprav", hovorí Sylvain. "Vytvorenie pretekárskej motorky je takisto istý druh úpravy. Takéto úpravy boli v minulosti veľmi populárne. Mnohé pretekárske motorky boli prototypy založené na cestnej motorke. To isté platí pri úpravách: Máš víziu a zrealizuješ ju. A potom uvidíš, ako to funguje.

+ Čítaj viac

O 20 kíl ľahšia ako sériový model

Každý, kto vytvára športové motorky, musí vedieť, že to zahŕňa obrovské množstvo technickej práce a najmä presnosti. Napriek tejto výzve urobili bratia Berneronovci na dvojitom R viac úprav, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Palivová nádrž je o 50 mm dlhšia ako štandardne, zo 70% je zrekonštruovaná pomocou hliníka a je skonštruovaná tak, aby na ňu bolo možné namontovať systém pre rýchle tankovanie Stäubli používaných pri vytrvalostných pretekoch. Predná kapotáž je odvodená od motorky používanej pri 8-hodinových pretekoch v Suzuke a na pravej strane má jedno svetlo. Sedadlo je kompletne vyrobené ručne. Karbónové kolesá sú približne o 5 kg ľahšie ako odľahčené kolesá na S 1000 RR.

+ Čítaj viac

"Použili sme karbónovo-keramické brzdy Sicom", hovorí Sylvain. "Predné a zadné odpruženie je však pôvodné, pretože sme chceli zachovať elektronické nastavenia. Predný systém prívodu vzduchu je prispôsobený kapotáži a vstupný tlmič nasávania je vyrobený z hliníka. Sériový motor je dostatočne výkonný. Použili sme však titánový výfukový systém 4 v 1 od firmy Akrapovič. Chladič je prispôsobený pre vytrvalostné preteky, takže nepotrebujeme žiadne ventilátory. Brzdy a hadice chladiacej kvapaliny sú vybavené rýchlouzávermi Stäubli. Spodnú časť rámu a držiak batérie sme vyrobili sami.”

+ Čítaj viac
Máš víziu a zrealizuješ ju. A potom uvidíš, ako to funguje.

Sylvain Berneron

Navrhnutá pre veľké vzdialenosti

Ak ťa nepresvedčí inžinierska práca vykonaná na PRAËM S 1000 RR, pozri sa bližšie na lakovanie. Strategický výber farieb je dôležitým prvkom upravených motoriek a tento stroj nie je žiadnou výnimkou. Nápadný dizajn sa opiera o vozidlo BMW Art Car z roku 1975 od Alexandra Caldera. PRAËM S 1000 RR je nielen umeleckým dielom na kolesách, ale aj pretekárskou motorkou pripravenou na pretekársku trať.
Čo motivovalo dvoch mladých mužov, aby vytvorili upravenú motorku, ktorá jasne vychádza z pretekárskych motoriek zo 70-tych a 80-tych rokov? "Pýtajú sa nás to často", hovorí Sylvain so smiechom. "Máme na to dve odpovede. Po prvé, vyrastali sme v pretekárskej rodine. A po druhé, pretekárske motorky boli rovnako inšpirujúce vtedy aj dnes".
+ Čítaj viac

Slávne dni

Pretekárske stroje 80-tych rokov boli skutočné nádherné a nezabudnuteľné. O to dôležitejšie bolo pre bratov Berneronovcov to, aby vzdali poctu kľúčovým prvkom týchto motoriek. Kapotáž a zadná časť pripomínajú ikonické motorky, ako napríklad Suzuki XR69. Kolesá taktiež vychádzajú z vtedajších zliatinových kolies Dymag. Kryty motora so vzhľadom zo 70-tych rokov vyrobila dielňa PRAËM. Pre zachovanie tohto štýlu je prítomné iba jedno predné svetlo.

+ Čítaj viac

"Naším cieľom bolo vytvoriť motorku, ktorá odráža slobodu osobnej interpretácie, no zároveň umožňuje, aby vynikali základné prvky pôvodného stroja. Chceli sme radšej skonštruovať motorku, ktorá v sebe kombinuje výkon a štýl, a nielen vyzerá štýlovo", hovorí Sylvain. To, či sa im to podarilo, môžeš posúdiť na mnohých rôznych podujatiach, kde si tento stroj môžeš poobzerať naživo. Ako oficiálny projekt úpravy BMW Motorrad bude motorka PRAËM S 1000 RR predstavená na MotoGP vo Francúzsku, na festivale Wheels and Waves v Biarritzi, na BMW Motorrad Days a ďalších podujatiach.

+ Čítaj viac
Viac príbehov, ktoré by vás mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.