Eko-inžinierstvo.

Celoživotné dielo venované elektromobilite.

E ako elektro. E ako ekológia. E ako Eva. Pokiaľ je reč o e-mobilite, tak inžinierstvo nemožno obísť – a rovnako tak ani Evu Håkanssonovú. Vyštudovaná strojná inžinierka zo seba vydáva všetko, aby sa elektromobilita pohla vpred. Dôvodom je trvalá udržateľnosť.

Nešlo o žiadny moment, kedy by sa mi nad hlavou rozsvietila žiarovka. Trvalá udržateľnosť ma sprevádza od narodenia. Povedomie o tejto problematike som teda mala. Jednoducho to u mňa vždy bolo zjavné.

Eva Håkanssonová

Toto je jej prvá návšteva Berlína. Na prehliadku hlavného mesta pod modrou oblohou má päť hodín. Eva Håkanssonová však Brandenburskú bránu a Víťazný stĺp míňa veľkým oblúkom a mieri radšej do Spandau. Švédka sa rozhodla pre prehliadku závodu BMW Motorrad, kde si chce špeciálne pozrieť výrobnú linku, z ktorej schádza elektrický maxiskúter BMW C evolution. Ide o niečo, čo človek pravdepodobne nevidí každý deň. Eva Håkanssonová sa však nikdy nepokúšala plávať s prúdom. Je skôr rybou, ktorá pláva proti prúdu.

Vo veku 27 rokov predstavila vo švédskom parlamente svoju vlastnoručne skonštruovanú elektrickú motorku. Neskôr so svojím strojom Electro-Streamliner vytvorila rekord ako najrýchlejšia motorkárka na svete, ktorý až dodnes nebol prekonaný. Čoskoro bude vyštudovaná inžinierka vlastniť aj pilotnú licenciu. Primárne nie na to, aby mohla lietať, ale na to, aby mohla rozvíjať elektromobilitu v leteckej preprave. A v Berlíne tak robí to, čo vždy: neustále si rozširuje svoje jedinečné znalosti o e-mobilite a pri pódiových diskusiách šíri osvetu o mobilite a budúcnosti.

+ Čítaj viac

Mobilita včerajška

Prehliadka v berlínskom závode BMW Motorrad.

Nie, elektrické vozidlá nie sú žiadnou novinkou. Boli na svete skôr, ako sa prvo auto so spaľovacím motorom trmácalo po štrkových cestách. Trouvé predstavil prvé oficiálne uznané elektrické vozidlo na výstave Exposition d'Électricité v Paríži v roku 1881. Pohybovalo sa rýchlosťou 12 kilometrov za hodinu a malo dojazd 14 až 26 kilometrov. Kým v USA sa okolo roku 1900 jazdilo väčšinou na elektrickú energiu, vynájdenie motora s elektrickým štartérom a celosvetové zvýšenie produkcie ropy čoskoro spôsobilo dominanciu spaľovacích motorov. O desať rokov neskôr sa elektrické auto do značnej miery vytratilo z ciest – a do povedomia ľudí sa malo vrátiť až v súvislosti so znečistením vzduchu, trvalou udržateľnosťou a klimatickými zmenami.

+ Čítaj viac

Skúšobné sedenie na BMW C evolution.

Eva Håkanssonová však bola v tejto téme zaangažovaná oveľa skôr ako ostatní. Aby sme boli presní, od jej narodenia v roku 1981. Jej otec v 70-tych rokoch vyvíjal elektrické skútre, potom energeticky úsporné elektrické pretekárske motorky a napokon aj celosvetovo prvú elektrickú trialovú motorku. Eva vyrastala obklopená elektrickými vozidlami. Keď jej najstarší brat vo veku 16 rokov vyhral so svojím vlastnoručne skonštruovaným hybridným autom cenu pre mladé talenty, v Eve sa prebudila ambícia. Svoj čas investovala do vedeckých projektov a získala niekoľko ocenení. Vo veku 19 reprezentovala Švédsko na podujatí Science and Engineering Fair v Detroite a neskôr vyhrala Science Symposium v Londýne. Nasledovali mnohé ocenenia, naposledy Signs Award, kde ju princ Leopold Bavorský ocenil v kategórii "Vášeň pre komunikáciu".

+ Čítaj viac

Zrýchlenie a vzrušenie

Človek nikdy nemôže vedieť dosť: Eva kontroluje BMW C evolution výrobnej linke.    


Bývalý pretekár bol ohromený Eviným vášnivým nasadením, ale najmä rýchlosťou, akú sa jej s elektrickým vozidlom podarilo dosiahnuť. Bonneville Salt Flats, Utah. S svojím vlastnoručne skonštruovaným elektrickým strojom Streamliner nastúpila Eva Håkanssonová na slanom jazere v roku 2014 proti ďalším bláznivým vyhľadávačom rýchlosti a vytvorila rekord. Odvtedy je považovaná za najrýchlejšiu motorkárku na svete. Pritom jej nejde len o napätie, ktoré so sebou rýchlosť prináša, ale oveľa viac o vzrušenie z inžinierskeho výkonu. Svoje vozidlo skonštruovala sama, pričom do neho investovala nespočetné množstvo hodín a litre krvi, potu a sĺz. Vyvinula a skonštruovala ho na základe všetkých svojich znalostí. "Mám potrebu skúšať veci, ktoré predtým ešte nikto nevyskúšal. Je neskutočne uspokojujúce, keď môžem hranice technológie a svoje vlastné zručnosti podrobovať výzvam".

+ Čítaj viac

"Tí, ktorí majú radi zrýchlenie, si elektrické vozidlá zamilujú", hovorí Eva Håkanssonová.

Keď sa Eva pohybuje na hraniciach technológie a vytvára rekordy, tak si ju ľudia všímajú – a to je presne to, o čo jej ide. Plán je využiť pozornosť na boj za – smelo to tak môžeme nazvať – jej celoživotné dielo. "Chcem ukázať, že elektrické vozidlá môžu byť rýchle a sexy. Rozhodovanie pri kúpe sa riadi emóciami. Elektrické vozidlá sa preto musia stať symbolom statusu a súčasne pôsobiť inteligentne – potom si ich ľudia kúpia. Ak chceme aj naďalej žiť na tejto planéte, tak musíme spraviť tento krok. Trendom je pre mňa jednoznačne autonómne jazdenie. A v tejto sfére nič nefunguje lepšie ako elektrické vozidlá, pretože sa ľahko ovládajú".

+ Čítaj viac
Pracovať celé noci a vidieť, ako sa nápad postupne rozvíja. Vzniká v mojej hlave, uskutočňujem ho mojimi rukami a sledujem, ako naberá tvar.

Eva Håkanssonová

Pevné miesto

Eva je známa svojimi vášnivými prejavmi na tému e-mobilita.

Po vzostupoch a pádoch, ktorými si elektrické vozidlá počas poslednej dekády prešli, vývoj lítiovej batérie pre mobilné telefóny dodal rozhodujúci impulz pre prelom v oblasti e-mobility. Rozprúdila sa diskusia o úplne nových otázkach súvisiacich so životným prostredím; ide najmä o likvidáciu batérií alebo o to, odkiaľ pochádza elektrická energia pre vozidlá. Eva si je však istá: "Elektromobilita má v našom svete svoje pevné miesto". K tomuto záveru dospela už počas písania svojej bakalárskej práce v odbore environmentálnych vied v roku 2005, po ktorej nasledovala aj magisterská a doktorandská práca z oblasti strojného inžinierstva.

+ Čítaj viac

"E-mobilita nepredstavuje budúcnosť, ale súčasnosť, a má tu svoje pevné miesto", tvrdí Eva Håkanssonová.

"Elektrické vozidlá sú technického hľadiska neprekonateľné: sú mimoriadne efektívne, tiché, neprodukujú emisie a nie sú závislé od žiadnej energetického zdroja. Pre vozidlo a tým aj pre spotrebiteľa nezohráva žiadnu úlohu to, či je elektrická energia produkovaná slnkom alebo vodou. Takúto výrobu elektrickej energie neovplyvňujú žiadne zmeny". Preto sa zúčastňuje na pódiových diskusiách a komunikuje s odborným i laickým publikom. Vývoj znamená pohyb vpred plnou rýchlosťou a Eva je toho priamou súčasťou. Je presvedčená, že najdôležitejšia fáza evolúcie elektromobility je tesne pred nami – a chce byť pritom. "Máme len túto planétu. Ide o moje hlboké morálne presvedčenie, že robíme správnu vec".

+ Čítaj viac
Viac príbehov, ktoré by ťa mohli zaujímať.
spinner