Hľadanie pokladu v garáži.
Sebastian Gutsch už desiatky rokov reštauruje staré motorky BMW. Jeho motorky však nie sú len o dobrom vzhľade. Tento právnik z Mníchova sa so svojimi výtvormi zúčastňuje aj na pretekoch klasických motoriek a bol jedným z prvých, kto jazdil na stroji R 5 Hommage na podujatí pre veterány Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Veď napokon pôvodný motor namontovaný v tomto stroji pochádza z jeho vlastnej zbierky. A to je len jeden z mnohých vzácnych objavov a príbehov z jeho garáže.
Vášeň pre motorky v obchode s bicyklami.
Vášeň pre motorky v obchode s bicyklami.
V múzeu v BMW Welt centre v Mníchove sa nachádzajú ikonické modely z celej 93-ročnej histórie značky BMW Motorrad. Mnoho z týchto motoriek reštauroval práve Sebastian Gutsch. Po práci sa 50-ročný právnik prezlečie do pracovného overalu a zmizne do svojej dielne. Tá je skutočnou skrýšou pokladov - dielov BMW. A Gutsch je expertom na reštaurovanie starých motoriek BMW. Jeho vášeň pre klasické motorky začala vtedy, keď prvýkrát vstúpil do obchodu s bicyklami, ktorý vlastnil jeden starý chlapík. Gutsch mal vtedy len 14 rokov. Bol v podstate príliš mladý na to, aby sa zaujímal o mechanické diely. "Fascinuje ma, ako tieto diely navzájom pasujú. Vytiahnuť zo šopy starý vrak a vrátiť mu naspäť život - na tom je niečo magické," hovorí Gutsch.
Prvý so skutočnou motorkou.
Prvý so skutočnou motorkou.
Každý deň po škole zašiel do dielne tohto starého chlapíka a užíval si prácu na svojich mopedoch. Tento pán totiž okrem bicyklov vlastnil aj veľkú zbierku starých motoriek. "Bol pre mňa ako starý otec. Veľa ma toho naučil, dokonca aj zváranie." Gutsch si tam neskôr kúpil svoju prvú motorku. Išlo skôr o výmenu. Dva svoje mopedy vymenil za dvojtaktný stroj Rabeneick. Bol neskutočne hrdý, že je na škole prvý, kto má skutočnú motorku. To, že táto motorka s výkonom šesť koní a objemom 150 centimetrov kubických je pomalšia ako mopedy jeho spolužiakov, ho vôbec netrápilo. Už vtedy bol nakazený motorkovým vírusom.
Sebastian Gutsch
Nevyhadzovať. Opraviť.
Kompletná motorka v hlave.
Desať rokov práce na jednej motorke.
Sebastian Gutsch
Pre niektorých haraburdy.
Pre niektorých haraburdy.
Hľadanie starých motoriek BMW je ako hľadanie pokladov: Človek nikdy nevie, čo všetko sa tam vonku ešte skrýva - zabalené v deke a dávno zabudnuté niekde v zaprášenom rohu neprehľadnej garáže. Sebastian Gutsch sa nevzdal nádeje, že niekedy nájde pretekársku motorku z roku 1935. Z éry, kedy jazdci na strojoch BMW vyhrávali všetko, čo sa len dalo. Gutsch sa obáva, že vtedajšie motorky padli za obeť pri túžbe po sláve a úspechoch a boli počas tvrdých pretekov tej doby kompletne zničené.
Pre iných zlato.
Pre iných zlato.
Gutsch sa konečne podarilo nájsť modely R 5 a R 68. Je si istý, že v prípade jeho R 5 ide o pôvodnú pretekársku motorku, na ktorej Endre Kozma zvíťazil na maďarských majstrovstvách. K motorke R 68 sa dostal cez známeho, ktorý ju vypátral v Grécku. Bola v hroznom stave. Ale bola na predaj. Gutsch sa na svojej starej dodávke Ford Transit okamžite vydal do Grécka. Keď motorku konečne uvidel, hneď vedel, že objavil zlato. Dnes na nej jazdí naprieč Európou na kempingové výlety s priateľmi. Vlastní teda Sebastian Gutsch len staré motorky? A naozaj, jedinou modernou motorkou v jeho zbierke je R 80 G/S. Ale aj tú by už mnohí ľudia zaradili do starého železa.