Hľadanie pokladu v garáži.

Sebastian Gutsch a fascinácia klasickými motorkami.

Sebastian Gutsch už desiatky rokov reštauruje staré motorky BMW. Jeho motorky však nie sú len o dobrom vzhľade. Tento právnik z Mníchova sa so svojimi výtvormi zúčastňuje aj na pretekoch klasických motoriek a bol jedným z prvých, kto jazdil na stroji R 5 Hommage na podujatí pre veterány Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Veď napokon pôvodný motor namontovaný v tomto stroji pochádza z jeho vlastnej zbierky. A to je len jeden z mnohých vzácnych objavov a príbehov z jeho garáže.

Vášeň pre motorky v obchode s bicyklami.

Sebastian Gutsch má talent pre staré mechanické diely.

Vášeň pre motorky v obchode s bicyklami.

V múzeu v BMW Welt centre v Mníchove sa nachádzajú ikonické modely z celej 93-ročnej histórie značky BMW Motorrad. Mnoho z týchto motoriek reštauroval práve Sebastian Gutsch. Po práci sa 50-ročný právnik prezlečie do pracovného overalu a zmizne do svojej dielne. Tá je skutočnou skrýšou pokladov - dielov BMW. A Gutsch je expertom na reštaurovanie starých motoriek BMW. Jeho vášeň pre klasické motorky začala vtedy, keď prvýkrát vstúpil do obchodu s bicyklami, ktorý vlastnil jeden starý chlapík. Gutsch mal vtedy len 14 rokov. Bol v podstate príliš mladý na to, aby sa zaujímal o mechanické diely. "Fascinuje ma, ako tieto diely navzájom pasujú. Vytiahnuť zo šopy starý vrak a vrátiť mu naspäť život - na tom je niečo magické," hovorí Gutsch.

+ Čítaj viac

Prvý so skutočnou motorkou.

Sebastian Gutsch na svojom najobľúbenejšom mieste: v dielni.

Prvý so skutočnou motorkou.

Každý deň po škole zašiel do dielne tohto starého chlapíka a užíval si prácu na svojich mopedoch. Tento pán totiž okrem bicyklov vlastnil aj veľkú zbierku starých motoriek. "Bol pre mňa ako starý otec. Veľa ma toho naučil, dokonca aj zváranie." Gutsch si tam neskôr kúpil svoju prvú motorku. Išlo skôr o výmenu. Dva svoje mopedy vymenil za dvojtaktný stroj Rabeneick. Bol neskutočne hrdý, že je na škole prvý, kto má skutočnú motorku. To, že táto motorka s výkonom šesť koní a objemom 150 centimetrov kubických je pomalšia ako mopedy jeho spolužiakov, ho vôbec netrápilo. Už vtedy bol nakazený motorkovým vírusom.

+ Čítaj viac
Vytiahnuť zo šopy starý vrak a vrátiť mu naspäť život - na tom je niečo magické.

Sebastian Gutsch

Nevyhadzovať. Opraviť.

Netrvalo dlho a Gutsch investoval svoje úspory do svojho prvého stroja od BMW. Model R 25/3 z roku 1954 mal v porovnaní s modelom Rabeneick dvojnásobný výkon. Stále však nebol oveľa rýchlejší, a to ho štvalo. Do motorky investoval všetok svoj voľný čas. Nikdy mu to neprišlo ako strata času. "Oživiť motorku vlastnými rukami je oveľa uspokojujúcejší pocit ako si proste kúpiť novú. Staré motorky dokážu vydržať takmer večne. Ak má motorka výkon len 13 konských síl, tak jej diely nie sú veľmi namáhané," hovorí.
Gutsch sa o všetkých doteraz vyrobených motorkách BMW dozvedel zo špeciálnej prílohy časopisu "Motorrad", vydanej pri oslave 50. výročia vzniku BMW Motorrad. Obľúbil si najmä model R 5 z roku 1936 a športový model R 68 z roku 1952. Ich nájdenie však bolo takmer nemožné. Z modelu R 68 sa vyrobilo len 1 400 kusov. Gutsch napokon vo Švajčiarsku našiel model R 51/3 z roku 1952. Zreštauroval ho a výsledky ukázal ľuďom z BMW. Jeho dielo ich ohromilo a ihneď mu ponúkli prácu na vedľajší úväzok v oddelení BMW pre klasické motorky. Pre mladého študenta univerzity to bolo splnenie sna.
+ Čítaj viac

Kompletná motorka v hlave.

Pri jeho prvom reštaurovaní pre BMW Motorrad pracoval na modeli R 5 z roku 1937, ktorý je stále vystavený v múzeu BMW. "Bolo to fantastické," hovorí Gutsch a s radosťou spomína na túto motorku. "Pri reštaurovaní musíš mať celú motorku v hlave. Musíš presne vedieť, ako má vyzerať a ako jednotlivé diely spolupracujú. Pri reštaurovaní motora poznám aj tú poslednú skrutku. Je to neskutočný pocit, keď sa obraz v tvojej hlave premieňa na skutočný motor, ktorý dobre znie a beží."
Odvtedy už Sebastian Gutsch stihol oživiť mnohé ďalšie motorky. Niekedy to ide rýchlo. A inokedy trvá celé roky, kým sú výsledky uspokojujúce. V BMW Welt sú vystavené mnohé klasické motorky, ktoré Gutsch zreštauroval, ako napríklad bezchybná R 51. Tieto klasické stroje od BMW však v žiadnom prípade nie sú žiadne muzeálne kusy. Na mnohých motorkách z tejto zbierky sa stále jazdí a dokonca aj preteká. Veď práve pre tento účel boli pred rokmi vyrobené.
+ Čítaj viac
Sebastian Gutsch jazdí na svojich motorkách na pretekoch klasických motoriek, ako napríklad na podujatí Goodwood Revival alebo na Isle of Man.

Desať rokov práce na jednej motorke.

Jeho obľúbeným strojom bol model R 51 RS, pretekárska motorka, z ktorej sa vyrobilo len 17 kusov. Patrila maďarskému šampiónovi Endremu Kozmovi, ktorý pracoval v BMW/Puch v Budapešti a pretekal na nej koncom 30-tych rokov. Po Kozmovej smrteľnej nehode počas testovacej jazdy na zákazníkovej motorke bol stroj R 51 RS predaný kupcovi z Argentíny. Motorka bola po rokoch tamojšieho pretekania dotlčená a došúchaná. Jeden nemecký importér priviedol tento stroj napokon naspäť do Nemecka. Gutsch zbadal v novinách inzerát o predaji a presvedčil firmu BMW, aby túto motorku kúpila.
Jeden valec nefungoval a polovica bloku motora chýbala. Ale Gutsch si bol istý, že všetka tá námaha bude stáť za to. "Reštaurovanie tejto motorky trvalo desať rokov," hovorí. "Keď bola konečne hotová, zobral som ju na pretekársku trať do Maďarska. Jeden starší pán zbadal túto motorku a nemohol veriť vlastným očiam. Nerozumel som ani slovo z toho, čo rozprával. Ale niekto mi to preložil a vysvetlil, že tento pán ešte ako mladý učeň umýval a leštil tento stroj. To bolo v roku 1939, keď pracoval v BMW/Puch v Budapešti. Bolo veľmi milé vidieť túto dvojicu opäť spolu," hovorí Gutsch.
+ Čítaj viac
Pri reštaurovaní musíš mať celú motorku v hlave. Musíš presne vedieť, ako má vyzerať a ako jednotlivé diely spolupracujú.

Sebastian Gutsch

Pre niektorých haraburdy.

Sebastian Gutsch pri hľadaní pokladov.

Pre niektorých haraburdy.

Hľadanie starých motoriek BMW je ako hľadanie pokladov: Človek nikdy nevie, čo všetko sa tam vonku ešte skrýva - zabalené v deke a dávno zabudnuté niekde v zaprášenom rohu neprehľadnej garáže. Sebastian Gutsch sa nevzdal nádeje, že niekedy nájde pretekársku motorku z roku 1935. Z éry, kedy jazdci na strojoch BMW vyhrávali všetko, čo sa len dalo. Gutsch sa obáva, že vtedajšie motorky padli za obeť pri túžbe po sláve a úspechoch a boli počas tvrdých pretekov tej doby kompletne zničené.

+ Čítaj viac

Pre iných zlato.

Hommage a originál: dve generácie modelu R 5 vedľa seba.

Pre iných zlato.

Gutsch sa konečne podarilo nájsť modely R 5 a R 68. Je si istý, že v prípade jeho R 5 ide o pôvodnú pretekársku motorku, na ktorej Endre Kozma zvíťazil na maďarských majstrovstvách. K motorke R 68 sa dostal cez známeho, ktorý ju vypátral v Grécku. Bola v hroznom stave. Ale bola na predaj. Gutsch sa na svojej starej dodávke Ford Transit okamžite vydal do Grécka. Keď motorku konečne uvidel, hneď vedel, že objavil zlato. Dnes na nej jazdí naprieč Európou na kempingové výlety s priateľmi. Vlastní teda Sebastian Gutsch len staré motorky? A naozaj, jedinou modernou motorkou v jeho zbierke je R 80 G/S. Ale aj tú by už mnohí ľudia zaradili do starého železa.

+ Čítaj viac

Zarážka dverí pre R 5 Hommage.

Upravenými motorkami BMW sa to teraz len tak hemží, vďaka čomu je stále ťažšie nájsť úplne pôvodné stroje, ktoré neboli zmenené. Sebastian Gutsch si je istý: Ktokoľvek, kto má vo svojej garáži 2-ventilový boxerový stroj, bude jedného dňa veľmi žiadaný. Žiadaný bol aj on, keď firma BMW Motorrad potrebovala pomoc pri navrhovaní úplne nového modelu R 5 Hommage. Motorka Hommage, ktorá bola v roku 2016 predstavená na podujatí Concorso d’Eleganza Villa d’Este, mala byť čo najvernejšou replikou originálneho modelu z roku 1936. Pre tento projekt boli potrebné originálne diely.
Gutsch sa zúčastňuje na prestížnych pretekoch ako Goodwood Revival alebo na pretekoch klasických motoriek na Isle of Man, takže musí mať veľké zásoby starých dielov. Preto nie je prekvapujúce, že dôležité diely pre motor stroja R 5 Hommage našiel pri hľadaní pokladov vo svojej garáži. "Naozaj som nechcel originálny model R 5 vybrakovať a diely použiť pre výstavnú motorku. Preto bolo ešte vzrušujúcejšie použiť niektoré staré haraburdy, ktoré som vo svojej garáži využíval len ako zarážku dverí. Použili sme aj reprodukcie môjho priateľa Josefa Hefta vyrobené špeciálne pre pretekárske stroje a výsledkom bola naozaj úchvatná motorka. V mojej dielni sa naozaj nachádzali viaceré 'obete pre Boha rýchlosti’."
+ Čítaj viac
Vzrušenie stúpa: premiérová jazda na R 5 Hommage.
Viac príbehov, ktoré by ťa mohli zaujímať.
Vhodné motocykle.