Spoločnosť BMW Motorrad je v oblasti inovácií a technológií priekopníkom už viac než 90 rokov. Našu cestu vymedzuje prelomové a trendy nastavujúce pokroky, ktoré sa ti tu chystáme predstaviť.
Spoločnosť BMW začala ako výrobca lietadiel. Hneď prvý vyrobený motocykel sa stal skutočným míľnikom. Išlo o model R 32. Nešlo o obyčajný bicykel s motorom, ktorý bol vtedy štandardnom, no o úplne nový koncept motocyklu. Model mal špičkový koncept rámu a motor, ktorý bol skutočne súčasťou dizajnu.
Spoločnosť BMW začala ako výrobca lietadiel. Hneď prvý vyrobený motocykel sa stal skutočným míľnikom. Išlo o model R 32. Nešlo o obyčajný bicykel s motorom, ktorý bol vtedy štandardnom, no o úplne nový koncept motocyklu. Model mal špičkový koncept rámu a motor, ktorý bol skutočne súčasťou dizajnu.
Od začiatku výroby modelu R39 využíva spoločnosť BMW externú nožnú brzdu, ktorá sa vôbec prvýkrát začala využívať na zabrzdenie zadného kolesa. Tento spôsob nahradil bežnú klinovú nožnú brzdu. Jazdec tak získal možnosť brzdiť ešte jednoduchšie a bezpečnejšie.
Spoločnosť BMW je priekopníkom aj v oblasti technológie odpruženia. Prispeli k tomu turistický model R12 a športový model R 17, v ktorých boli vôbec prvýkrát použité hydraulicky tlmené teleskopické vidlice. Odľahčuje bežné pružinové vidlice a významne prispieva k zvýšeniu stability jazdy a komfortu jazdy.
Na športovom modeli R5 (500cc) spoločnosť BMW prvýkrát demonštrovala kužeľovito oválny trubicovitý rám. Inteligentná konštrukcia s nízkou hmotnosťou. Vysoko inovatívnou technikou výroby, ktorá nastolila trend ďalších rokov, je aj nový proces zvárania predstavený pri výrobe rámu. Výhody konštrukcie s nízkou hmotnosťou? Nízka hmotnosť umožňuje vysokú flexibilitu.
Inovatívny podvozok s úplne kyvnou vidlicou spoločnosť BMW prvýkrát použila v rámci štandardnej výroby motocyklov v modeloch R 50 a R 69. Zabezpečuje vysokú stabilitu jazdy a dovtedy najlepší jazdný komfort. Optimálna odolnosť proti oslneniu je najviac oceňovaná jazdcami na postranných vozidlách.
Prvý hydraulický tlmič riadenia v rámci štandardnej výroby motocyklov zabezpečuje maximalizáciu jazdeckej bezpečnosti. Prvýkrát bol namontovaný v modeli R 69 S, ktorý v tom čase predstavoval najrýchlejší nemecký superbajk. Tlmič riadenia sa dokonca pri nízkych rýchlostiach vypínal, čím sa zlepšila ovládateľnosť.
Pre ľudí, ktorí svojej motorke BMW chceli ponúknuť osobnejší charakter, prišlo na trh špeciálne príslušenstvo a doplnková výbava od spoločnosti BMW Motorrad. V päťdesiatych rokoch sa do ponuky dostali ochranné tyče. Najprv boli len na predajniach, no od roku 1961 aj v továrňach. Dnes možno na prispôsobenie si svojho motocyklu BMW využiť široký rad príslušenstva a doplnkovej výbavy.
Model R 90 S bol prvým, ktorý v rámci štandardu mal na prednom kolese namontovanú dvojitú diskovú brzdu. V rovnakej dobe sme v rámci radu /6 predstavili aj svetlo typu H4. Týmto krokom sme prispeli k zvyšovaniu bezpečnosti cestnej premávky.
Model R100 RS je odrazovým mostíkom pre širokú škálu modelov využívajúcich nové poznatky v oblasti aerodynamiky získané vo veternom tuneli.
Výsledkom bol prvý plne aerodynamicky optimalizovaný kryt zavedený v rámci štandardnej výroby motoriek. Výhody nízkeho odporu vzduchu a nízkeho tlaku na helme pocítili najmä jazdci na veľkú vzdialenosť.
Na začiatku 70. rokov bolo pre nás dôležité, aby sme počas jazdy vyzerali štýlovo od hlavy až po päty, no aby to zároveň bolo bezpečné. V roku 1976 tak spoločnosť BMW Motorrad započala novú éru predstavením helmy s plným priezorom. V roku 1978 sa na trh v rámci doplnkového tovaru dostalo prvé kompletné jazdecké vybavenie. Naši dizajnéri a inžinieri sa aj naďalej zameriavajú na výrobu, bezpečnosť, funkcie a inovácie spojené s ležérnym vzhľadom.
Spočiatku sa ľudia vyhrievaným rukovätiam smiali. Dnes sú však už nevyhnutnou vlastnosťou. Nepochybne zvýšili komfort a bezpečnosť jazdy, pretože sa dokázalo, že jazdci so zahriatymi rukami reagujú omnoho svižnejšie.
Model R 80 G/S predstavuje prvé dvojvalcové cestovné Enduro, ktoré sa tak považuje za zakladateľa nového segmentu. Od tejto doby G/S reprezentuje neohraničené motocyklové dobrodružstvo. Je vybavený prvým jednostranným zadným kyvným ramenom pre veľké motocykle. V porovnaní s bežnými dvojitými kyvnými ramenami s rovnakou redukciou hmotnosti vyniká s torzovou, ktorá je až o 50 % nižšia. Vďaka tomu je možná rýchlejšia a jednoduchšia výmena zadného kolesa.
Prvá sklápacia motocyklová helma v sebe spája dve vlastnosti: jednoducho demontovateľná bradová časť helmu umožňuje použiť vo vysokých rýchlostiach alebo ako štandardnú helmu. Vďaka tomu tak helma zabezpečuje vysoké pohodlie a prevádzkový komfort.
Prvé Gore-texové motocyklové odevy od spoločnosti BMW nepochybne rozvírili rieky a spustili revolúciu v motocyklovom odvetví.
Dvojité kyvné rameno od spoločnosti BMW Motorrad s názvom Paralever v podstate eliminuje narúšanie odpruženia hnacími silami prevodovky. Prvýkrát bola technológia predstavená v modeloch R 80 GS a R 100 GS v roku 1987.
BMW je prvým výrobcom na svete, ktorý v roku 1988 na motocyklový trh priniesol technológiu ABS pre motorky. Týmto krokom spoločnosť BMW stanovila nový štandard v motocyklovej výrobe. Od roku 2013 sú v štandardnej výbave technológiou ABS vybavené všetky motorky BMW.
BMW K1 predstavuje vďaka aerodynamike míľnik vo výrobe motoriek. Prvýkrát tiež predstavuje digitálnu motorovú elektroniku. Riadiaca jednotka Motronic v sebe spája elektroniku v oblasti zapaľovania a vstrekovania, čím sa zabezpečuje maximálna účinnosť a splnenie požiadaviek regulovaného katalyzátora.
Regulovaný trojsmerný katalyzátor je od tohto roku možné objednať pre modely K ako špeciálne vybavenie pre digitálne motorové elektroniky. BMW je prvou spoločnosťou na svete, ktorá začala s ponúkaním regulovaných katalyzátorov pre motocykle. Od roku 2000 je celý modelový rad BMW Motorrad vybavený regulovaným katalyzátorom už v rámci štandardnej výbavy.
BMW R 1100 RS je prvým štandardne vyrábaným motocyklom s predným odpružením Telelever spojeným s kyvným ramenom zadného kolesa Paralever. Technológia Telelever tu pôsobí ako mechanický systém proti ponoreniu a poskytuje optimálnu stopu aj pri maximálnom brzdení. Spolu s technológiou ABS sa tak starajú, aby sa opäť výrazne znížila brzdná dráha.
Vôbec prvé dvojité svetlomety s elipsovitou technológiou zavedené v rámci štandardnej výroby motocyklov zabezpečujú zlepšenú mieru osvetlenia vozovky.
Systém elektronického nastavenia podvozku (ESA) predstavuje elektronickú inováciu sériovo vyrábaných motocyklov BMW. Prvýkrát sa táto technológia objavila pri modelu K 1200 S a dnes je už dostupné naprieč našim radom dvojvalcových, štvorvalcových a šesťvalcových motoriek. ESA umožňuje elektronickú úpravu nastavenia odpruženia jednoduchým stlačením tlačidla na základe jazdnej situácie a stavu zaťaženia. Ide o ideálnu možnosť v prípade meniacich sa podmienok na cesta. ESA ponúka jazdcom špičkové charakteristiky tlmenia, optimalizovaný výkon a najvyššiu možnú mieru jazdnej bezpečnosti.
Technológia CAN-Bus v v spojení s jednodrôtovým systémom (SWS) spoločnosti BMW Motorrad predstavuje koncept dátového prepojenia, ktorému stačí jedna dátová linka. Výhodou v porovnaní s prepojením jednotlivých bodov je výrazne širší rozsah funkcií pri omnoho nižšom káblovom zaťažení. Medzí ďalšie výhody digitálneho prenosu dát patrí zníženie hmotnosti, vysoká imunita pred rušením, maximálne diagnostické možnosť a väčšia informovanosť jazdca.
BMW je prvým výrobcom motocyklov, ktorý ponúka adaptívne svetlomety špeciálne pre už vyrobené motocykle. Ide o svetlo, vďaka ktorému je jazda na motorke pri stmievaní alebo v noci bezpečnejšia, pretože sa stará o osvetlenie cesty aj jej rohov.
Vďaka evolúcii BMW C môžeš využívať mestskú mobilitu budúcnosti už dnes, pričom nemusíš brať ohľad na žiadne kompromisy. Elektrický maxi skúter v sebe spája udržateľnosť, dynamiku a všestrannosť. Výkonný plne elektrický pohon ťa rýchlo dostane do cieľa bez akýchkoľvek emisií či hluku. Maximálny jazdecký výkon, priateľskosť k životnému prostrediu a inovatívna technológia. Evolúcia C je vytvorená s cieľom poskytovať zážitok z jazdy na motorke bez kompromisov.