S 1000 RR s radovým štvorvalcovým motorom s objemom 1 000 cm3.

S hmotnosťou len 59,8 kg je tento motor jedným z najľahších štvorvalcových motorov triedy 1000 na trhu. Ako všetky pohony motocyklov BMW, je aj toto hnacie ústrojenstvo založené na sofistikovanej celkovej konštrukcii a kompaktnom usporiadaní všetkých pomocných zostáv a integrovanej šesťstupňovej prevodovky so zubovou spojkou.

Vzhľadom na úlohu vytvoriť čistokrvný superšportový pohon vytvorili naši konštruktéri mimoriadne kompaktný motor s ideálnou koncentráciou hmotnosti okolo centrálneho ťažiska motocyklu. Napriek veľkému vývrtu valca 80 mm je konštrukčná šírka pri výške klinového hriadeľa iba 463 mm. Pri 558 mm má aj veľmi nízku konštrukčnú výšku.

+ Čítaj viac
Zvislá os valca je naklonená dopredu o 32 stupňov. Výsledkom je optimálne ťažisko a rozloženie hmotnosti predného kolesa, ktoré je pri superšportoch nevyhnutné pre presný pocit z jazdy a maximálnu spätnú väzbu prednej časti.
Kľukový hriadeľ pohonu S 1000 RR je vyhotovený z jedného kusu temperovanej ocele a má tradičnú 180-stupňovú kľuku určenú na dosiahnutie jednotných zážihových intervalov. Ojnice na pohyblivých ložiskách sú vyrobené z temperovanej ocele pre obzvlášť ľahké kované diely. Pri dĺžke 103 mm umožňujú nízku a kompaktnú konštrukčnú výšku hnacieho ústrojenstva, ktorá je priaznivá pre ťažisko s miernymi laterálnymi silami pôsobiacimi na piesty, a napriek tomu stále tichým chodom motora. Dva premazané otvory umiestnené v hornom oku ojnice pod uhlom 45 stupňov proti vertikálnej osi ojnice zaisťujú, aby ložisko skrutky piestu bolo zásobované olejom. Ojnice sú horizontálne rozdelené pomocou osvedčenej techniky prelamovania, čím sa umožní presné uloženie na zostavu bez akéhokoľvek ďalšieho centrovania.
Kované, ľahké konštrukčné piesty s priemerom 80 mm a sada veľmi krátkych piestov fungujú v dutinách nikasilových valcov. Sú vybavené dvomi úzkymi piestovými krúžkami optimalizovanými s ohľadom na trecí výkon a trojdielnym stieracím piestovým krúžkom.
Plochý dizajn spaľovacej komory, piestovej základne a reliéfov ventilov podporuje termodynamický proces spaľovania a umožňuje hmotnostnú optimalizáciu obrysov piestovej základne. Piest so skrutkami a krúžkami váži iba 253 g. Na účely odvádzania tepla sú piestové základne vystavované vysokej teplote cielene chladené v kľukovej skrini prostredníctvom olejových trysiek. To zaisťuje spoľahlivé fungovanie aj pri extrémnych podmienkach, čo zároveň zvyšuje životnosť.
Vodorovná kľuková skriňa valca rozdelená vo výške stredu kľukovej skrine na dve časti, je vyrobená z vysoko legovanej zliatiny hliníku. Kompaktná horná časť odliata za studena vytvára veľmi pevné spojenie štyroch valcov a ložiskového sedla hornej kľukovej skrine. Horná polovica skrine naviac upevňuje ľahkú a kompaktnú šesťstupňovú prevodovku. Blok valca s vodným plášťovaním má uzatvorenú konštrukciu s cieľom dosiahnutia maximálnej tvrdosti.
Výkonová kapacita, charakteristika výkonu, účinnosť spaľovania a spotreba paliva sú v podstate ovplyvnené hlavou valca a prevodovým ventilom. Konštrukcia štvorventilovej hlavy valcov bola navrhnutá s dôrazom na dokonalú geometriu kanálov, kompaktnosť, optimálnu termodynamiku a úsporný tepelný rozpočet. Úzky uhol ventilu poskytuje dokonalé sacie otvory a kompaktnú spaľovaciu komoru pre vysokú rýchlosť kompresie a optimálnu účinnosť.
+ Čítaj viac
Štvorvalcový pohon je vybavený vačkovým riadením s dvomi vačkovými hriadeľmi s horným uložením na dosiahnutie optimálneho výkonu a maximálnej rýchlosti. Zároveň spĺňa kritériá tvrdosti, minimálnych pohyblivých objemov a optimálnych časov križovania ventilov. Ponúka perfektnú kombináciu maximálnej tvrdosti a minimálnej hmotnosti posunutých prevodových súčastí ventilov a vysoko kompaktnej konštrukcie hlavy valca.
Vôľu ventilov kompenzujú veľmi malé, ľahké a nastaviteľné platne v pružinových uloženiach ventilu. Pružinové uloženia na strane nasávania sú vyrobené z ľahkého a vysokoodolného hliníku. Pohybujúce sa hmoty na riadení kladky zdvíhadla ventilu sú nižšie než pri podobnom riešení zdvíhadiel. Nízka oscilačná hmotnosť umožňuje vysokú akceleráciu ventilu pre plné profily zdvíhadla a vysoké prierezy otvorenia ventilu.
Rýchlostný limit definovaný pre tento sériový motocykel predstavuje 14 200 ot./min. napriek tomu, že čistá mechanická tolerancia je omnoho vyššia. Veľký vývrt valca s priemerom 80 mm umožnil použiť čo najväčšie a tým aj z hľadiska výkonu najvhodnejšie priemery kotúčov ventilov. Tieto priemery kotúčov ventilov na strane nasávania s veľkosťou 33,5 mm a na strane výfuku s veľkosťou 27,2 mm sú veľmi prispôsobivé. Ide o najväčšiu možnú výplň v segmente superšportových modelov 1000.
V súvislosti so systémom mazania je v motore použitý systém polosuchého mazania s olejovým čerpadlom Eaton, ktoré predstavuje v tomto segmente osvedčené riešenie. Pri chladení oleja sa namiesto výmenníka tepla používa samostatný olejový chladič integrovaný do spodného obkladového panelu pod vodným chladičom s cieľom posilniť aerodynamiku prúdenia. Použitím olejového chladiča sa zabráni nežiadúcemu dodatočnému teplotnému natlakovania chladiacej kvapaliny. To umožňuje použitie menšieho a ľahšieho vodného chladiča, čo zároveň znižuje množstvo chladiacej kvapaliny.
Zamerali sme sa na spodnú konštrukčnú šírku, kompaktnú a najmä ľahkú konštrukciu a tiež na usporiadanie elektrických podzostáv a ich pohonov. Napríklad generátor striedavého prúdu sa nachádza na ľavom kľukovom hriadeli a je vybavený permanentným magnetom. Vytvára výkon 434 W pri 6 000 otáčkach za minútu a je navrhnutý pre maximálnu rýchlosť 16 000 ot./ min. Prevodový spúšťač má kapacitu 800 W, váži 1 050 g a nachádza sa v ľavej hornej kľukovej skrini napoli za valcami. Je prepojený voľnobežkou a má redukčný účinok v pomere 1:24,61 na v ľavom vonkajšom ramene, ktoré je konštruované ako predné ozubené koliesko. S cieľom zníženia hmotnosti sú ľavý bočný kryt a štartér vyrobené z ľahkého horčíku.
Vstrekovanie paliva funguje úplne sekvenčne. Palivo sa vstrekuje jednotlivo do sacieho potrubia podľa sacieho zdvihu príslušného valca. Na zlepšenie krivky krútiaceho momentu je motor vybavený sofistikovanou riadenou technológiou sacieho potrubia. V závislosti od rýchlosti sa dĺžka vstupného lievika riadi priradenými charakteristikami a mení sa v dvoch fázach pomocou servomotora pripojeného k tlmiču nasávania. Príslušné množstvo paliva je dodávané štyrmi vstrekovacími tryskami, z ktorých je každá umiestnená na koľajničke škrtiacej klapky a nad prívodným potrubím, čím sa dosahuje optimálne plnenie. Trysky vstrekovačov paliva sú ovládané samostatne alebo spoločne v závislosti od rýchlosti a výkonu.
+ Čítaj viac

Podrobnejší pohľad na technológiu