BMW F 800 R s dvojvalcovým paralelným motorom s obsahom 800 cm3

Na dvojvalcovom paralelnom motore má posun kľuky kľukového hriadeľa nula stupňov. Výsledkom toho je, že motor, ktorý je inštalovaný horizontálne k smeru jazdy, pracuje s jednotnou sekvenciou zapaľovania, kde sa pri každom otočení kľukového hriadeľa uskutočňuje jeden výkonový cyklus. Výsledkom je zvuk, ktorý je zámerne podobný motorom s protibežnými piestami, ktoré tiež pracujú so zapaľovacím posunom o 360 stupňov. Najmä však jednotná sekvencia zapaľovania podporuje vyváženú výmenu plynov s vysokým krútiacim momentom a harmonickými vlastnosťami. Preto boli splnené základné predpoklady pre dynamickú pohonnú jednotku.

Nevyhnutné zotrvačné sily v prvom a druhom takte dvojvalcových motorov sú neutralizované pomocou predchádzajúceho jedinečného vyvažovacieho mechanizmu. Namiesto bežných vyvažovacích hriadeľov alebo protiváhových hriadeľov sú oscilačné zotrvačné sily kompenzované prostredníctvom spojovacieho systému vedeného centrálne na kľukovom hriadeli s definovaným usporiadaním hmotností protizávaží: excentrický hriadeľ usporiadaný oproti kľukovému čapu na kľukovom hriadeli obsahuje to, čo je známe ako vyrovnávacia ojnica. Táto ojnica je spojená s vyrovnávacím otočným ramenom.

+ Čítaj viac

Kinematika je navrhnutá tak, aby sa vyrovnávacia ojnica pohybovala hore a dole v opačnom smere ako obe ojnice motora. Vďaka navádzaniu cez relatívne dlhé otočné rameno sa koniec piestnej tyče pohybuje takmer rovným otočným pohybom. Rozloženie hmotnosti pozdĺž konca piestnej tyče a výkyvného ramena bolo zvolené tak, aby zotrvačné sily z otočného pohybu v každej kľukovej polohe neutralizovali príslušné oscilačné zotrvačné sily hnacieho hriadeľa (podiel piestu a ojnice). V dôsledku toho sa zotrvačné sily prvého a druhého taktu prakticky úplne eliminujú, čo vedie k prevádzke s nízkymi vibráciami. Ďalšou veľkou výhodou tohto elegantného dizajnu je nízka úroveň hluku, pretože ozubené kolesá alebo reťaze nevydávajú ich typický hluk.

Olejový okruh sa tiež môže pochváliť špeciálnymi technickými vlastnosťami, ktoré presahujú konvenčný štandard svojej triedy. Aby sa minimalizovali straty v dôsledku znehodnocujúcich prímesí, séria motorov F 800 je dodávaná s polosuchým mazaním. Olej vychádzajúci z hlavného ložiska pohonu kľukového hriadeľa prechádza do rozdeleného hriadeľa vyvažovacieho mechanizmu. Tu olejové čerpadlo nasáva mazivo a distribuuje ho do prevodovky cez olejové dýzy. Olej, ktorý sa odvádza z prevodovky cez otvory v kľukovej skrini sa zhromažďuje, spolu s olejom vypúšťaným z hlavy valca cez hriadeľ reťaze, v zostávajúcom voľnom priestore v kľukovej skrini okolo hriadeľa ojnice. Tento voľný priestor potom slúži ako integrovaná olejová nádrž. Všetky polohy ložísk sú napájané z tejto nádrže druhým čerpadlom.

+ Čítaj viac
V dvojvalcovom paralelnom motore BMW Motorrad radu F sa nachádzajú dva otáčajúce sa vačkové hriadele poháňané ozubenou reťazou. Tieto ovládajú štyri ventily na valci prostredníctvom zdvihátka ventilu. Celý ventilový prevod je vystavaný mimoriadne nízkemu opotrebovaniu napriek veľkému otváraciemu zdvihu, takže intervaly údržby sú oveľa dlhšie.
Medzi ďalšie charakteristiky BMW motorov patrí príprava zmesi, ktorá sa uskutočňuje pomocou vstrekovania paliva do nasávacieho potrubia s riadením motora BMS-KP a dvomi 46 mm škrtiacimi ventilmi. Rovnako ako prostredníctvom časovania vstrekovania je dávka vstrekovania definovaná riadením motora pomocou tlaku, ktorý je aplikovaný pomocou elektrického palivového čerpadla podľa požiadaviek na výkon. Palivový systém pracuje bez návratu oleja a čerpá sa len množstvo skutočne požadované motorom. Táto regulácia miery dávkovania šetrí elektrickú energiu a tlak paliva môže byť upravený v celej širokej oblasti na optimálnu tvorbu zmesi. Tento princíp je chránený patentmi a preto jedinečný. Na meranie dávkovaného množstva paliva, ako aj známych parametrov, ako je zaťaženie, rýchlosť a teplota, sa tiež používa zvyškový obsah kyslíka vo výfukovom plyne. Príslušné informácie poskytuje snímač kyslíka umiestnený za miestom pripojenia rozvodných potrubí. Toto je dôležité na efektívnu konverziu výfukových plynov v štandardných trojcestných katalyzátoroch.
V dvojvalcovom paralelnom motore BMW Motorrad radu F sa nachádzajú dva otáčajúce sa vačkové hriadele poháňané ozubenou reťazou. Tieto ovládajú štyri ventily na valci prostredníctvom hnacích prvkov vahadla. Celý ventilový prevod je vystavaný mimoriadne nízkemu opotrebovaniu napriek veľkému otváraciemu zdvihu, takže intervaly údržby sú oveľa dlhšie.
Medzi ďalšie charakteristiky BMW motorov patrí príprava zmesi, ktorá sa uskutočňuje pomocou vstrekovania paliva do nasávacieho potrubia s riadením motora BMS-KP a dvomi 46 mm škrtiacimi ventilmi. Rovnako ako prostredníctvom časovania vstrekovania je dávka vstrekovania definovaná riadením motora pomocou tlaku, ktorý je aplikovaný pomocou elektrického palivového čerpadla podľa požiadaviek na výkon. Palivový systém pracuje bez návratu oleja a čerpá sa len množstvo skutočne požadované motorom. Táto regulácia miery dávkovania šetrí elektrickú energiu a tlak paliva môže byť upravený v celej širokej oblasti na optimálnu tvorbu zmesi. Tento princíp je chránený patentmi a preto jedinečný. Na meranie dávkovaného množstva paliva, ako aj známych parametrov, ako je zaťaženie, rýchlosť a teplota, sa tiež používa zvyškový obsah kyslíka vo výfukovom plyne. Príslušné informácie poskytuje snímač kyslíka umiestnený za miestom pripojenia rozvodných potrubí. Toto je dôležité na efektívnu konverziu výfukových plynov v štandardných trojcestných katalyzátoroch.
Pri dvojvalcovom paralelnom motore sa vývojári BMW zámerne sústredili viac na hladký chod a vynikajúce uvoľňovanie výkonu pri stredných otáčkach ako na špičkové výkony. Akcelerácia hnacej sústavy určite zaujme športových jazdcov, zatiaľ čo cestovatelia si budú užívať bezproblémové radenie pri vysokom krútiacom momente.
+ Čítaj viac

Podrobnejší pohľad na technológiu