BMW R nineT Scrambler s dvojvalcovým motorom s protibežnými piestami s obsahom 1 200 cm3

Nový motor s protibežnými piestami, ktorý bol navrhnutý na vyššie otáčky, má dva reťazové hnacie hriadele (DOHC) pre každý valec s ventilmi ovládanými mimoriadne ľahkými vysokorýchlostnými zdvíhadlami s kladkou. Radiálne usporiadanie štyroch ventilov umožňuje kompaktnú konštrukciu spaľovacej komory. Rovnako ako pri predchádzajúcom modeli je zmes zapaľovaná pomocou dvoch zapaľovacích sviečok. Predchádzajúci kompresný pomer 12,0:1 bol tiež zachovaný, zatiaľ čo riadenie klopania motora umožňuje používať palivo Super (plus) s oktánovým číslom 95 – 98 RON. Nominálna zaťažiteľnosť bola stanovená na 98 RON.

+ Čítaj viac

Horizontálne usporiadanie vačkových hriadeľov v smere jazdy na novom motore s protibežnými piestami vyústilo do dvoch špeciálnych technických vlastností. Každý vačkový hriadeľ ovláda jeden nasávací a výfukový ventil, pričom vačky sú zúžené vďaka radiálnemu usporiadaniu ventilov. Ovládanie časov nasávania a výfuku pre obidva vačkové hriadele bolo optimalizované na mimoriadne intenzívne uvoľnenie výkonu v nižších a stredných otáčkach a súčasne s vyšším užitočným výkonom.

V porovnaní s predchádzajúcim modelom boli na strane nasávania zväčšené priemery ventilových hláv z 36 na 39 mm a na strane výfuku z 31 na 33 mm. Ventilová vôľa bola kompenzovaná použitím ľahkých pologuľových vložiek. Otvárací zdvih na strane nasávania a výfuku bol predĺžený z 10,54 mm, respektíve 9,26 mm, na 10,8 mm na zaistenie väčšieho voľného prierezu ventilu. Toto všetko prispieva k vynikajúcim charakteristikám motora, vďaka čomu vznikol model s vynikajúcou dynamikou a vysokými otáčkami, čo pôsobivo demonštrujú už pri najnižších otáčkach.

+ Čítaj viac
Ďalším dôležitým cieľom vývoja motora s protibežnými piestami bolo ďalšie zlepšenie plynulosti chodu s použitím vyvažovacieho hriadeľa. Tento sa kompaktne pohybuje vo vnútri dutého pomocného hriadeľa a poháňa vačkový hriadeľ, čím zaisťuje optimálnu plynulosť a jemný režim dobehu v celom rozsahu otáčok motora bez toho, aby to malo nepriaznivý vplyv na typický základný charakter dvojvalcov.
Predchádzajúci pomer medzi vŕtaním a zdvihom od 101 do 73 mm bol zachovaný a tým aj objem 1 170 cm3. Kľukový hriadeľ a ojnica boli tiež zachované spolu s ich ložiskami, zatiaľ čo dva piesty vyrobené z liateho hliníka boli prepracované v súlade so zmenou podmienok spaľovacej komory.
+ Čítaj viac

Podrobnejší pohľad na technológiu